یک بام و دوهوای افزایش قیمت لاستیک

در روزهای پایانی آذر ۱۴۰۳، اخباری مبنی بر افزایش قیمت لاستیک منتشر شد اما مدتی نگذشته بود که این اخبار تکذیب شدند. این مسئله، مانند گذشته، ممکن است بر نحوه توزیع تایر در بازار تأثیر بگذارد و مالکان خودروها را برای تأمین لاستیک موردنیاز به دردسر بیندازد.

در هفته پایانی آذر ۱۴۰۳، انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد افزایش قیمت تایر اتفاق خواهد افتاد. این انجمن به‌دلیل تغییرات نرخ ارز خواهان افزایش قیمت ۲۰ الی ۴۵ درصدی قیمت تایر شده بود. بانک مرکزی ارز نیمایی را حذف کرده است و تأمین مواد وارداتی با استفاده از ارز توافقی انجام می‌شود؛ بنابراین تمام مواردی که به واردات اقلام جدید وابسته‌اند، ازجمله تایر خودرو، در معرض گرانی قرار می‌گیرند.

درخواست انجمن صنفی صنعت تایر برای افزایش قیمت لاستیک مؤثر نبود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت تایر را رد کرد. به گفته این سازمان، هرگونه درخواست این نهاد برای افزایش قیمت تایر که بدون بررسی مستندات خرید و مصرف مواد اولیه تولید تایر ارائه شود، امکان‌پذیر نیست. متن کامل این نامه را در ادامه مشاهده کنید:

افزایش قیمت لاستیک فعلا متوقف شده است

انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به نامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی که ۳۰ درصد گران‌تر است، افزایش قیمت لاستیک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. هیئت‌مدیره این انجمن ۲۴ آذر قیمت‌ها را تصویب کرده است اما تا زمان موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اجرای آن خودداری خواهد کرد. ازاین‌رو این تصمیم موقتاً متوقف شده است و قیمت تایر در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

براساس تصمیم انجمن صنفی تایر در پایان آذر ۱۴۰۳، میزان افزایش قیمت لاستیک به تفکیک انواع تایر به شرح زیر است:

تایرهای سواری و وانتی رادیال ۲۵ درصد

تایرهای بایاس ۲۰ درصد (شامل تایرهای وانتی راه‌سازی و صنعتی کشاورزی تیوب)

TBR و وانتی استیل ۴۵ درصد

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها