کراساوور سرس آیتو M9 (Seres Aito M9) عنوان ایمنترین خودرو چین را از آن خود کرد. این خودرو در تست تصادف موسسه چینی C-NCAP عنوان «پنج ستاره پلاس» را دریافت کرد و مورد تقدیر کارشناسان قرار گرفت. باید اشاره کنیم که محصولی از این سری با نام ارس M5 (ERES M5) توسط گروه ماموت در نمایشگاه نوآوریهای صنعت خودرو ۱۴۰۳ رونمایی شده است.
نسخه هیبریدی سرس آیتو M9 در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ وارد بازار روسیه خواهد شد. از آنجایی که گروه ماموت نیز نسخه دیگری از این خودرو را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته است، امکان دارد روزی نیز آیتو M9 به بازار ایران بیاید. آیتو M9 محصول مشترک هواوی و شرکت خودروسازی چینی سرس است.
نگاهی کوتاه به انکپ چین
موسسه ایمنی انکپ چین با نام رسمی مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین (CATARC)، فعالیت خود را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. استانداردهای ایمنی انکپ چین در ابتدا بسیار ساده بودند و همین موضوع باعث تمسخر آنها در برنامه تخت گاز شد. پس از آن چینیها به مرور استانداردهای ایمنی خود را سختگیرانهتر کردند. انکپ چین سری جدیدی از استانداردها را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که به ادعای آنها، تا حد امکان براساس استانداردهای یورو انکپ تدوین شدهاند. از آغاز سال ۲۰۲۲، خودروهای چینی براساس استانداردهای جدید و سختگیرانهتر از گذشته مورد سنجش قرار میگیرند.
طبق مقررات انکپ چین، خودروهای مورد آزمایش در قالب شش رتبه طبقهبندی میشوند. این رتبهها شامل یک تا پنج ستاره ایمنی هستند. در صورتی که یک خودرو عملکردی فراتر از پنج ستاره ایمنی داشته باشد، بالاترین رتبه یعنی «پنج ستاره پلاس» را دریافت میکند. این طرح از نظر گرافیکی به صورت پنج ستاره کوچک و یک ستاره بزرگ نمایش داده میشود. کراساوور سرس آیتو M9، موفق به دریافت این رتبه شد.
جزئیات رتبه ایمنی آیتو M9
نکته جالب این است که مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، اتومبیلهای مورد آزمایش را با بودجه شخصی خریداری میکند. آیتو M9 خریداری شده نیز از تیپ پایه مکس بود که با قیمت ۵۰۹.۸۰۰ یوان (۴ میلیارد تومان) خریداری شد. آیتو M9در بخش ایمنی غیرفعال، امتیاز ۹۶.۹۸% را دریافت کرد. همچنین هنگام برخورد با مانع جلو، نیمی از خودرو به طور کامل از برخورد مصون ماند و سرنشینان آسیبی ندیدند.
در بخش آسیب جانبی نیز این خودرو بالاترین امتیاز ممکن را به خود اختصاص داد. رتبه این خودرو در محافظت از عابر پیاده، ۷۳.۳۸% بود. دستیارهای کمک راننده نیز امتیاز ۹۷.۷۹% را دریافت کردند. نتیجه نهایی تست ایمنی آیتو M9، ۹۳.۹% از ۱۰۰% بود. دیگر خودروهای رقیب در بخش ایمنی همچون کراس اوور Li Auto L9 و سدان IM L7 امتیاز ۹۱.۳% را دریافت کرده بودند. کمترین رتبه ایمنی طبق استاندارد ۲۰۲۱ نیز هماکنون به اسکای ول ET5 تعلق دارد.