چین بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار در صنعت خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است

یک تحلیل جدید توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نشان می‌دهد که دولت چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ مبلغ ۲۳۰.۸ میلیارد دلار را در شرکت‌های سازنده خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است. برای مقایسه، دولت ایالات متحده امسال فقط ۱ میلیارد دلار را برای اعتبارات مالیاتی خودروهای پاک اختصاص داده است. 

فقط ۶.۷۴ میلیارد دلار از آن مبلغ بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ هزینه شده است. این رقم در طول سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شده و از سال ۲۰۲۱ دوباره به شدت افزایش یافته است.

اگرچه این اعداد و ارقام تخمینی هستند، اما مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی خاطرنشان کرده است که دولت چین به روش‌های مختلفی از خودروهای برقی حمایت می‌کند. این شامل تخفیف و معافیت مالیاتی فروش و همچنین تأمین منابع مالی برای زیرساخت‌ها می‌شود. علاوه‌براین، دولت چین خودروهای برقی را برای خودش می‌خرد و از برنامه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان حمایت می‌کند.

سطوح حمایت دولت چین از تولید خودروهای برقی

سطح حمایت متفاوت است. اما دولت چین در چند سال گذشته به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های مخصوص برنامه‌های تحقیق و توسعه را افزایش داده است. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ فقط ۲ میلیارد دلار هزینه شده است. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳.۶ میلیارد دلار و در سال گذشته به ۴.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفته که برآوردهای آن‌ها بسیار محافظه‌کارانه است و همچنین تمام سطوح حمایت دولتی را شامل نمی‌شود. این موارد شامل مشوق‌های محلی، اهدای ملک، تخفیف در هزینه برق و یارانه برای تأمین‌کنندگان می‌شود.

به‌عنوان مثال، غول باتری‌سازی CATL در سال گذشته ۸۰۹.۲ میلیون دلار یارانه دریافت کرده است. این بیش از ده برابر مبلغی است که آن‌ها در سال ۲۰۱۸ و تقریباً دو برابر مقداری است که در سال ۲۰۲۲ دریافت کردند.

این سازمان پژوهشی می‌گوید که این تأثیرات قابل‌توجه هستند، چون وضعیت صنعت خودرو به‌طور اساسی تغییر کرده است. این موضوع رقابت را برای سایر خودروسازان در چین یا هر جای دیگری که خودروهای برقی چینی در آنجا فروخته می‌شود، بسیار سخت می‌کند. درحالی‌که چین تنها کشوری نیست که از خودروسازان و خودروهای برقی حمایت می‌کند، میزان حمایت دولت آن‌ها واقعاً عالی است.

البته این امر مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است، ازجمله اینکه چین بیش از ۲۰۰ شرکت سازنده خودروهای برقی دارد که تعداد کمی از آن‌ها سودآور هستند. همچنین مسئله عرضه بیش‌ازحد خودروهای برقی وجود دارد، که جنگ قیمت در چین و افزایش تمرکز روی بازارهای بین‌المللی را توضیح می‌دهد.

درحالی‌که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بر این باور است که تعدادی از خودروسازان چینی درنهایت تعطیل می‌شوند، اما این سازمان می‌گوید که برخی از آن‌ها «مطمئناً به ارکان اصلی صنعت جهانی خودرو تبدیل خواهند شد.»

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *