سایپا در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران، از چند پیشرانه جدید رونمایی کرد. این پیشرانهها روی نسل جدید خودروهای این شرکت نصب خواهند شد. یکی از این پیشرانهها موتور N20 سایپا است که در شاهین جوانان و سایپا آریا استفاده خواهند شد.
موتور N20 سایپا در واقع یکی از پیشرانههایی است که چینیها لیسانس مونتاژ آن را از میتسوبیشی خریدهاند. شرکت DAE چین این پیشرانه با اصالت میتسوبیشی را مونتاژ میکند. موتور N20 سایپا قابلیت تولید در نسخههای MPI و GDI را دارد و حتی میتوان روی آن توربوشارژر بست! نسخه توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت این پیشرانه (TGDi) روی چانگان Uni-K نصب شده است، خودرویی که سایپا قصد وارداتش را دارد.
جزئیاتی بیشتر از موتور N20 سایپا
موتور N20 سایپا از استاندارد عدمآلایندگی یورو ۶ بهره میبرد. نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه که برای سایپا آریا در نظر گرفته شده است، سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi همراه سیستم زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپها (DVVT) را نیز دارد. حداکثر راندمان این پیشرانه ۱۴۷ اسببخار قدرت و ۲۰۴ نیوتنمتر گشتاور است. سایپا قصد دارد در آینده نسخه GDi (تزریق مستقیم سوخت) این پیشرانه را نیز روی سایپا آریا و شاهین جوانان نصب کند.
مکمل هر پیشرانه جعبهدنده مناسب آن خواهد بود. سایپا برای تکمیل موتور N20 خود، از گیربکس ششسرعته اتوماتیک DAE استفاده میکند. این گیربکس در محصولات ایرانخودرو، مانند تارا اتوماتیک، نیز نصب شده است. ازآنجاییکه هم موتور هم گیربکس سایپا آریا ساخت DAE هستند، انتظار میرود موتور و گیربکس این خودرو بهخوبی با یکدیگر کالبیره شده باشند.
بدون شک عرضه سایپا آریا و سایپا شاهین جوانان با موتور دولیتری تنفس طبیعی باعث محبوبیت آنها خواهد شد. درحالحاضر حجیمترین پیشرانههای موجود روی خودروهای سواری داخلی، موتورهای ۱.۸ لیتری سری XU7 پژو هستند که فناوری آنها متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی است؛ بنابراین عرضه خودرویی داخلی با قیمت مناسب، پیشرانه حجیم و البته تنفس طبیعی باعث جذب خریداران بسیاری خواهد شد. البته سایپا باید روند توسعه محصولاتش را تسریع کند. این شرکت معمولاً در رویه توسعه و عرضه خودروهای جدید به بازار کندتر از ایرانخودرو عمل کرده است.