در سال ۲۰۲۴ شاهد انتشار بازیهای متنوعی در ژانرهای مختلف بودیم و یک مجموعه خوب از عناوین گوناگون در دسترس گیمرها قرار گرفت. امسال سال جالبی برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس بود و هر دو کنسول در طول ۱۲ ماه گذشته عملکرد پر فراز و نشیبی داشتهاند. در این مطلب قصد داریم به بررسی بازیهای منتشر شده برای این دو کنسول رقیب در سال ۲۰۲۴ بپردازیم و ببینیم کدام یک بر دیگری برتری داشته است.
۲۰۲۴ از نظر انتشار عناوین فرست پارتی در همه زمینهها سالی عجیب و غریب بوده است. نینتندو در این سال پرفروغ ظاهر نشد، چرا که Nintendo Switch در اواخر عمر خود قرار دارد. اما از سوی دیگر، ۲۰۲۴ برای سونی و مایکروسافت نیمۀ راه محسوب میشود که معمولاً زمانی است که کنسولها خود را با عناوین فرست پارتی نشان میدهند. با این حال، سال ۲۰۲۴ برای هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X/S، بیشتر حکم یک مقدمه برای سال آینده را داشت.
سونی طی سالی که گذشت در پشتیبانی از عناوین فرست پارتی PS5 متفاوت عمل کرد. در این سال شاهد انتشار هیچ بازی بزرگی از فرنچایزهای مطرح سونی نبودیم، اما عناوین کوچکتری در دسترس قرار گرفتند و بسیار هم موفق ظاهر شدند.
بازی پلتفرمر سهبعدی Astro Bot عملکرد تحسینبرانگیزی را از خود بر جای گذاشت و با استقبال قابل توجه منتقدین و بازیکنان مواجه شد. شاید بتوان گفت که اثر مذکور یکی از بهترین بازیهای انحصاری تاریخ پلی استیشن محسوب میشود. Astro Bot با ارائه گیمپلی سرگرمکننده و خلاقیت بی حد و حصر، یکی از بهترین بازیهای موجود برای PS5 است.
پلی استیشن همچنین در سال ۲۰۲۴ عنوان Helldivers 2 را عرضه کرد. این اثر شوتر سوم شخص چندنفره، که توسط استودیوی Arrowhead Game توسعه یافته است، شاید به اندازه Astro Bot مورد تحسین منتقدین قرار نگرفته باشد، اما بدون شک یکی از موفقترین عناوین سرویس محور سونی به شمار میآید. این بازی لقب بزرگترین عرضه یک عنوان پلی استیشن روی PC را از آن خود کرد که موفقیت قابل توجه آن را نشان میدهد. موفقیت Helldivers 2 بسیار فراتر از چیزی بود که پیشبینی میشد و حتی سونی این عملکرد فوقالعاده را پیشبینی نمیکرد.
پلی استیشن با وجود کسب دو موفقیت قابل توجه با Astro Bot و Helldivers 2، اثری منتشر کرد که شکست بزرگی را برای این غول بازیسازی رقم زد. بله! در مورد Concord صحبت میکنیم. این بازی پس از یک چرخه توسعه طولانی و پرهزینه، در آگوست امسال منتشر شد، اما پس از گذشت دو هفته و به دنبال استقبال سرد و فروش کم، سرورهای بازی برای هیمشه خاموش شدند. همچنین افرادی که بازی را خریداری کردند پول خود را پس گرفتند. چندی بعد نیز سونی از تعطیل شدن استودیوی Firewalk خبر داد. این استودیو حدود یک سال و نیم قبل توسط سونی خریداری و به زیرمجموعه استودیوهای پلی استیشن اضافه شده بود.
موفقیت Helldivers 2 و Astro Bot و شکست Concord نشان میدهد که پلی استیشن سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. در اوایل امسال نیز بازی Stellar Blade ساخته استودیوی کرهای Shift Up برای پلی استیشن ۵ منتشر و به عنوان یکی از بهترین بازیهای اکشن سال برگزیده شد. سپس Rise of the Ronin برای PS5 در دسترس قرار گرفت که نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود. در پاییز ریمیک Until Dawn عرضه شد، اما در جذب بازیکنان و جلب نظر منتقدین ناکام بود. بازیهای Horizon Zero Dawn Remastered و LEGO Horizon Adventures برنامهی انتشار سونی برای سال ۲۰۲۴ را تکمیل کردند، اگرچه به نظر میرسد همه شواهد نشان میدهند که هر دوی این بازیها شکست خوردهاند.
البته سونی از مزایای عرضه عناوین موفق ترد پارتی و سکند پارتی در سال ۲۰۲۴ بهره برد. پلی استیشن سال را با Final Fantasy 7 Rebirth آغاز کرد که یکی از بهترین بازیهای این فرنچایز به شمار میرود. همچنین عناوین موفقی همچون Silent Hill 2 و Black Myth: Wukong در سال جاری میلادی منتشر شدند.
در جبهه Xbox، مایکروسافت و استودیوی Ninja Theory در اواخر بهار امسال عنوان مورد انتظار Senua’s Saga: Hellblade 2 را منتشر کردند. مایکروسافت بیشتر به عرضه عناوین چند پلتفرمی پرداخت و چند عنوان انحصاری خود را برای پلی استیشن و همچنین نینتندو سوییچ عرضه کرد. سپس در ماه نوامبر عنوان Microsoft Flight Simulator 2024 و در دسامبر بازی Indiana Jones and the Great Circle برای ایکس باکس سری ایکس/اس و PC منتشر شدند. جدیدترین ساخته استودیوی MachineGames با استقبال خوب منتقدین مواجه شد و میتوان گفت با یکی از بهترین بازیهای ساخته شده از مجموعه Indiana Jones طرف هستیم. نسخه PS5 این بازی در بهار سال آینده منتشر خواهد شد.
ایکس باکس همچنین در ماه نوامبر بازی STALKER 2 Heart of Chornobyl را دریافت کرد. این عنوان علیرغم مشکلات فنی، یک تجربه منحصر به فرد و فراموش نشدنی است که با گذشت زمان میتواند به یک اثر جهان باز برجسته تبدیل شود.
پلی استیشن و ایکس باکس جدا از بخش آثار انحصاری خود، در سال ۲۰۲۴ شاهد انتشار مجموعه بزرگی از عناوین چند پلتفرمی بودند. چندین اثر AAA برجسته مانند Dragon’s Dogma 2، Persona 3 Reload، Metaphor: ReFantazio، Like a Dragon: Infinite Wealth، Tekken 8 و… در سال جاری میلادی عرضه شدند. علاوه بر این، شاهد انتشار چندین عنوان مستقل فوقالعاده مانند Animal Well، Balatro، Neva و Nine Sols و چند بازی دست کم گرفته شده مانند Banishers: Ghosts of New Eden، Prince of Persia: The Lost Crown به همراه چند بسته الحاقی با مقیاس بزرگ مثل Diablo 4: Vessel of Hatred ،Destiny 2: The Final Shape و البته Elden Ring: Shadow of the Erdtree بودیم.
در سال ۲۰۲۴ بازیهای ناامیدکنندهای مانند Suicide Squad: Kill the Justice League، Skull and Bones، XDefiant و از جمله Concord منتشر شدند. با این حال، هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ در مجموع عناوین موفقی دریافت کردند.
اما آمارها نشان میدهد که پلی استیشن در سال ۲۰۲۴ عملکرد بهتری نسبت به ایکس باکس داشته است. برخی از بهترین بازیهای سال مانند Final Fantasy 7 Rebirth، Silent Hill 2 Remake، Black Myth: Wukong، Helldivers 2 و Astro Bot به صورت انحصاری و انحصاری کنسول روی پلتفرم پلی استیشن در دسترس قرار گرفتند و همگی به برخی از عنوان درخشانترین بازیهای سال در یادها باقی میمانند. مایکروسافت نیز مجموعاً از نظر پشتیبانی و انتشار عناوین ترد پارتی، عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته از خود به نمایش گذاشت.