بانک‌ها باید مسئولیت کامل استفاده از هوش مصنوعی را بر عهده بگیرند

سازمان نظارت بر اوراق بهادار اتحادیه اروپا در اولین بیانیه خود در مورد هوش مصنوعی اعلام کرد که بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه در هنگام استفاده از این فناوری، نمی‌توانند از مسئولیت و تعهد قانونی خود برای محافظت از مشتریان فرار کنند.

به گزارش رویترز، سازمان بورس و اوراق بهادار اروپا (ESMA) روز پنجشنبه مشخص کرد که شرکت‌های مالی تحت نظارت این اتحادیه ۲۷ کشوری چگونه می‌توانند بدون نقض قانون اوراق بهادار MiFID اتحادیه اروپا، از هوش‌مصنوعی در عملیات‌های روزمره خود استفاده کنند.

اشاره به خطرات و مزایای هوش مصنوعی

به گفته ESMA، در حالی که هوش مصنوعی در بهبود استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مشتریان بسیار مفید به‌نظر می‌رسد، اما خطراتی را نیز به همراه دارد. در بیانیه ESMA آمده است:

«تمرکز اصلی استفاده از هوش مصنوعی در سرویس‌های سرمایه‌گذاری، تعهد تزلزل‌ناپذیر آن برای اقدام به نفع مشتریان است، یک الزام فراگیر که بدون توجه به ابزارهایی که شرکت قصد استفاده از آن‌ها را دارد، اعمال می‌شود.»

در این بیانیه علاوه بر ابزارهایی که توسط خود بانک یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساخته می‌شود، به فناوری‌های هوش مصنوعی شخص ثالث، مانند ChatGPT نیز اشاره شده است. ESMA می‌گوید:

«هیئت مدیریتی شرکت باید درک مناسبی از نحوه استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در شرکت خود داشته باشد و باید نظارت مناسب بر این فناوری‌ها را تضمین کند.»

بیانیه سازمان بورس و اوراق بهادار اروپا بر انطباق با قانون MiFID تمرکز دارد و جدا از قوانین شاخص اتحادیه اروپا در مورد هوش‌مصنوعی است که از ماه آینده اجرایی خواهند شد. علاوه بر این، همچنین تلاش‌هایی در سطح جهانی توسط کشورهای گروه هفت (G7) برای ایجاد نرده‌های محافظ توسعه ایمن فناوری هوش‌مصنوعی در حال انجام است.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *