افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم، افزایش قابل توجه در تخلیه و بارگیری شامل رشد ۷۷۲ هزار TEU و ۲۸ میلیون تن در بنادر تجاری کشور اتفاق افتاد.

کد خبر : ۱۶۴۷۴۹

به گزارش ایبنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشم گیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملا مشهود است و آمار‌های رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت‌ها و نیز میزان بهره برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است.

بر اساس آمار‌های رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور در دولت مردمی سیزدهم ۲۸ میلیون تن رشد داشته است و که نسبت به ابتدای دولت رشد ۲۲ میلیون تنی داشته است. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت مردمی سیزدهم نیز از افزایش ۷۷۲ هزار TEU برخوردار بوده است که بیانگر افزایش ۴۲ درصدی نسبت به ابتدای دولت است. در زمینه حمل و نقل مسافر نیز میزان جابجایی مسافر با رشد ۱۴ میلیون نفری روبرو بوده که نسبت به ابتدای دولت مردمی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

 

افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

از جمله مهمترین پروژه‌های بندری و دریایی که در دولت سیزدهم تکمیل و برای استفاده و بهره برداری در اختیار مردم و تجار و بازرگانان قرار گرفت می‌توان به احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزایش ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۷۰۰ هزار TEU، طوریکه ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رقم ۸ میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم ۷/۸ میلیون TEU رسیده است که افزایش ۷/۰ میلیون TEU را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است با تلاش و همت دست اندرکاران در همین دولت سرعت بارگیری و تخلیه کالا‌های اساسی در بنادر از طریق تامین ۳۴ دستگاه تجهیزات جدید تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی دولت سیزدهم شامل ۲۲ دستگاه مکنده، ۲ دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تن، ۶ دستگاه جرثقیل محوطه ای، ۲ دستگاه ریچ استاکر و ۲ دستگاه Ship Loader افزایش یافت.

افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

یادآور می‌شود در دولت سیزدهم از بخشی از فاز سوم اسکله‌های کانتینری بندر شهید رجایی بهره برداری می‌شود و ظرفیت اسمی بندر فوق از ۵/۵ میلیون TEU در سال ۱۴۰۰ به ۵/۶ میلیون TEU در انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد.

هچنین با بهره برداری از بخشی از فاز سوم اسکله‌های کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت اسمی بندر فوق از ۵/۵ میلیون TEU در سال ۱۴۰۰ به ۵/۶ میلیون TEU در انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد. ساماندهی و جداسازی کشتی‌های کانتینر‌های بزرگ و کشتی‌های کانتینری کوچک در بندر شهید رجایی با تخصیص اسکله‌های اختصاصی به شناور‌های کوچک به منظور کاهش زمان انتظار آن‌ها در لنگرگاه و کاهش زمان سرویس تایم آن‌ها در اسکله انجام گرفت.

افزایش ۴۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

تهیه و تدوین نرم‌های عملیاتی بنادر به تفکیک نوع کالا و اعمال آن‌ها در قرارداد‌های بندری، کاهش سرویس تایم کشتی‌ها (زمان ارائه خدمات) در بنادر از ۲/۳ روز در سال ۱۴۰۰ به ۷/۲ روز در سال ۱۴۰۲، کاهش میانگین زمان انتظار شناور‌ها از ۱۵ ساعت در سال ۱۴۰۰ به متوسط ۸ ساعت در سال ۱۴۰۲، اخذ مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالا‌های اساسی با دریافت تعهد ارزی و بدون نیاز به دریافت برگه تسویه ارزی از ستاد تنظیم بازار و استفاده از ظرفیت مجوز حمل یکسره برای خروج بدون توقف کالا از بنادر به داخل کشور از دیگر اقدامات مهمی بود که در توسط دولت مردمی سیزدهم در حوزه بنادر و دریانوردی به ثمر رسید.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *