«سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شهرداری تهران، به تمایلنداشتن رانندگان تاکسی به خرید خودروهای برقی اذعان کرد. به گفته او، فقط ۱۵۰ نفر برای خرید تاکسیهای برقی اعلام حضور کردهاند و حتی باوجود اینکه تاکسیهای برقی بهصورت تمام قسط واگذار میشود، رانندگان تمایلی به خرید این خودروها نشان نمیدهند.
تشکری هاشمی این اظهارات را در جریان دویستوپنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد. این جلسه به بررسی و حسابرسی سازمان تاکسیرانی برای سال ۱۴۰۲ و مشکلات این سازمان پرداخت. به گفته تشکری هاشمی، تهران ۸۰ هزار تاکسی دارد که از این تعداد ۵۰ الی ۶۰ هزار دستگاه آن در وضعیت فرسوده یا نزدیک به فرسودگی قرار دارند.
استقبالنکردن از تاکسیهای برقی به روایت تشکری هاشمی
تشکری هاشمی در جلسه شورای شهر به اصرار شهرداری تهران بر واردات خودروهای برقی اشاره کرد، آن هم در شرایطی که مردم و رانندگان تاکسی از برقیسازی استقبال نمیکنند. ۳۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران هستند اما از این تعداد، فقط ۱۵۰ نفر خواهان تعویض تاکسی فرسوده خود با تاکسی برقی بودهاند. تشکری هاشمی دراینباره گفت: «نباید در چرخه معیوب قرار بگیریم. بهترین خودروها در داخل تولید میشوند اما یکمرتبه تمام همت را روی خودروهای برقی گذاشتهایم و در این ۳ سال و تا این لحظه، فقط ۲۵۰۰ خودرو نوسازی شدهاند.»
طرح واردات انبوه تاکسیهای برقی از سال ۱۴۰۲ آغاز شد. طی این مدت تقریباً تمام خودروسازان داخلی یک یا چند خودرو برقی چینی را بهجای تاکسی وارد کشور کردند. بااینحال از بین تمامی خودروهای چینی واردشده، فقط KMC EJ7 یا همان جک J7 برقی کرمانموتور به مرحله فعالیت رسید. باقی خودروهایی را که بهعنوان تاکسی برقی وارد ایران شدند، خودروسازان بهصورت آزاد میفروشند. فاو بستیون NAT، لونا GRE و هونگچی E-QM5 برخی از این خودروها بودند که اکنون بهعنوان اتومبیل شخصی فروخته میشوند.