سونی و استودیوی Firewalk سرورهای بازی شوتر اول شخص چندنفره Concord را با گذشت تنها دو هفته از انتشار آن خاموش کردند و بازیکنان دیگر قادر به خرید این بازی از فروشگاهها نیستند.
بازی Concord حدود دو هفته قبل در دسترس گیمرها قرار گرفت و با استقبال ضعیفی مواجه شد. طبق گزارشها، تنها ۲۵,۰۰۰ نسخه از این بازی به فروش رفته و با ۴۳ نقد، میانگین نمرات ۶۲ را در متاکریتیک کسب کرده است. پس از انتشار بازی، اطلاعاتی در مورد مدت زمان ساخت و تعداد پلیرهای همزمان آن در استیم منتشر شد. توسعه این اثر حدود ۸ سال به طول انجامیده و شمار بازیکنان همزمان آن هنگام عرضه در استیم تنها ۷۰۰ نفر بوده است. انتظار میرفت که با نقشه راه و اضافه شدن محتوای جدید وضعیت بازی بهبود یابد، اما استودیوی Firewalk سرورهای آن را خاموش و بازی را از فروشگاهها حذف کرد.
استودیوی سازنده پول افرادی را که Concord را بر روی پلی استیشن ۵ و PC خریداری کردهاند، به طور کامل برگرداند. اما چه عواملی منجر شد تا سونی و Firewalk تصمیم به توقف فروش بازی و خاموش کردن سرورها بگیرند؟ رایان الیس، کارگردان بازی، در بیانیه اخیر خود اظهار داشت برخی از جنبههای بازی و عرضه اولیه آنطور که انتظار داشتند انجام نشد. او همچنین اشاره کرد که پس از آفلاین شدن بازی، تیم توسعه گزینههایی را بررسی میکند و شامل مواردی میشود که دسترسی بهتری به بازیکنان ارائه دهد.
در چند سال اخیر شاهد عرضه پر مشکل بسیاری از بازیهای مطرح بودیم. Cyberpunk 2077 مدتی پس از انتشار به دلیل مشکلات متعدد از فروشگاه پلی استیشن خارج شد و بازیکنانی که این بازی را خریداری کرده بودند، پول خود را پس گرفتند. علاوه بر این، میتوان به بازی Anthem و وعدههای تو خالی سازندگان برای محتوای پس از عرضه آن اشاره نمود که پس از عدم موفقیت بازی Mass Effect: Andromeda، شهرت استودیوی بایوور را بیش از قبل لکهدار کرد.
بازی Marvel’s Avengers و شکستهای آن، ضررهای بزرگی را به اسکوئر انیکس وارد کرد و در سال گذشته از ویترین فروشگاهها حذف شد. از دیگر عناوین شکست خورده سرویس محور در یک سال اخیر به بازیهای Suicide Squad: Kill the Justice League و Skull and Bones اشاره کرد.
با این حال، هیچگاه سابقه نداشته است که سرورهای یک بازی چندنفره سرویس محور با بودجه بالا تنها دو هفته پس از انتشار خاموش شوند و پول افراد خریدار به آنها بازگردانده شود. Concord بدون شک بزرگترین شکست پلی استیشن در سالهای اخیر است. این یکی دیگر از اتهامات مربوط به مدل سرویس محور در یک سال است که هیچ کمبودی در آن وجود ندارد.
در حالی که این احتمال وجود دارد که وضعیت فعلی موقتی باشد، اما در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای بازگشت بازی وجود ندارد. بررسی گزینهها میتواند به معنای اصلاح کامل مکانیک بازی و تبدیل آن به عنوانی کاملاً متفاوت، مانند یک شوتر کواپ PvE باشد. همچنین میتواند به معنای تمام شدن تلاشها و کاهش ضرر باشد. میتوان گفت که سونی با توجه تعداد کم پلیرهای بازی نمیخواهد هزینه بیشتری برای نگهداری سرورها انجام دهد.
حتی اگر هزینههای سرور دلیل بسته شدن آنها نباشد، موضوع فروش محصولی وجود دارد که هدف اصلی آن داشتن بازیکنان کافی در یک شوتر رقابتی است و Concord در این مورد شکست خورد. از سوی دیگر، میزان استقبال بازیکنان در دوره بتای بازی نیز به طور نگرانکنندهای پایین بود و این روند در زمان عرضه رسمی نیز تغییری نکرد.
پلی استیشن حدود دو سال قبل اعلام کرد که ۱۰ بازی سرویس محور را تا مارس ۲۰۲۶ منتشر خواهد کرد. جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس سابق پلی استیشن، در هنگام خرید بانجی اعلام کرد این تصاحب به روند توسعه آنها کمک میکند و به طور قابل توجهی به برنامههای این برند سرعت میبخشد.
با توجه به تعداد شکستهای عناوین سروی محور تا آن زمان، شک و تردیدهای زیادی در مورد موفقیت پلی استیشن در این ژانر وجود داشت، بهویژه در زمانی که این غول بازی سازی برای ساخت عناوینی داستانی تکنفره مورد تحسین جهانی قرار گرفت. در دنیایی که بسیاری از توسعهدهندگان و ناشران به بازیها به عنوان یک اثر سرویس محور توجه میکنند، عناوینی مانند Horizon Forbidden West، God of War Ragnarok، Returnal، Ghost of Tsushima، Marvel’s Spider-Man و موارد دیگر به عنوان چراغهای امید تلقی میشوند.
بازی مستقل آنلاین The Last of Us نیز علیرغم اینکه چند سال در دست توسعه بود، سرانجام لغو شد. علاوه بر این، چند پروژه آنلاین دیگر نیز لغو شدند و به تاریخ پیوستند. با این حال، بازی Helldivers 2 به عنوان تنها موفقیت سونی در بخش سرویس محور موفق ظاهر شد و همچنان با انتشار محتوای جدید به روند خوب خود ادامه میدهد.
از سوی دیگر، بازی شوتر چندنفره سوم شخص Fairgames توسط استودیوی Haven در دست توسعه قرار دارد و ظاهراً سونی از روند ساخت آن بسیار راضی است. با توجه به اینکه در سبک سرقت تنها سری Payday وجود دارد، Fairgames میتواند در این ژانر خود را نشان دهد. گفته میشود بازی Marathon استودیوی بانجی در پشت صحنه توسعه خود با مشکلات زیادی مواجه است.
دلایل زیادی برای شکست Concord وجود دارد. قیمت ۴۰ دلاری این بازی در دورهای که عناوین رایگان مطرحی مانند Overwatch 2 و Valorant در بازار وجود دارند، مضحک به نظر میرسد. طراحی شخصیتها نیز با انتقادات زیادی مواجه شده است. اما مهمتر از همه، فقدان یک گیمپلی جذاب و درگیرکننده مشکل اصلی بازی محسوب میشود. بازی Marvel Rivals علیرغم این که یک اثر شوتر قهرمانمحور به شمار میرود و در برخی جنبهها از Overwatch الهام گرفته است، با ارائه یک گیمپلی جذاب توانست در دوره بتای خود طی ماه جولای، آمار حداکثر ۵۲,۶۷۱ بازیکن همزمان را در استیم ثبت کند.
حتی با وجود عملکرد بهتر Marvel Rivals نسبت به Concord در تعداد بازیکنان همزمان در PC، شرکت NetEase از مدل رایگان خود منحرف نمیشود، چراکه علاوه بر آگاهی از نحوه عملکرد رقابت میخواهد بازی خود را بدون برچسب قیمت و تا جای ممکن برای همه بازیکنان در دسترس قرار دهد.
پس از Suicide Squad و Skull and Bones، حالا Concord به فهرست عناوین شکست خورده سرویس محور در سال ۲۰۲۴ اضافه شده است. با توجه به این موضوع، احتمالاً سونی از این به بعد تمرکز بیشتری روی عناوین تکنفره و بلاکباسترهای خود داشته باشد. به نظر میرسد که این بازی دیر یا زود از یادها خواهد رفت و حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استودیوی Firewalk و اعضای آن خواهد بود.