در دنیایی که تمامی خودروسازان بهدنبال ساخت موتورهای برقی هستند، مزدا تصمیم گرفته نسل جدید موتورهای درونسوز خود را توسعه دهد. موتور سری اسکای اکتیو Z مزدا نسل جدید پیشرانههای درونسوز این خودروساز ژاپنی خواهد بود. همچنین تمامی این موتورها کوچک نیستند و میان آنها پیشرانههای ششسیلندر نیز مشاهده میشود.
درحالحاضر سری موتورهای اسکای اکتیو G و اسکای اکتیو X در خودروهای مزدا استفاده میشوند. مزدا تصمیم گرفته در آینده نزدیک تولید هر ۲ سری پیشرانه را متوقف کند و سری موتورهای اسکای اکتیو Z را جایگزین آن کند. مزدا از تجربیات خود برای تولید موتورهای ششسیلندر بهتر و پاکتر بهره خواهد گرفت.
موتور اسکای اکتیو Z پس از سال ۲۰۲۷ به بازار میآید
نخستین پیشرانههای اسکای اکتیو Z مزدا پس از سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهند شد. این موتورها از روش احتراق لامبدا وان بهره میبرند که هدف آن دستیابی به راندمان حرارتی بالا با احتراق سوخت فوقالعاده است. موتورهای جدید مزدا هم در دورهای پایین هم در دورهای بالا، بهترین عملکرد را در سوزاندن سوخت دارند و البته عملکرد فوقالعاده خوبی برای رانندگی خواهند داشت.
حرف لامبدا (λ) در الفبای یونانی نمادی در علم فیزیک است که نسبت همارزی هوا به سوخت را نشان میدهد. وقتی لامبدا یک باشد، مقدار متعادلی از هوا و سوخت در فرایند احتراق وجود دارد. در این سناریو، بهرهوری بهینه میشود و انتشار گازهای گلخانهای کاهش مییابد. خلاصه باید گفت در موتورهای اسکای اکتیو Z مزدا، تمامی سوختی که وارد موتور شده، میسوزد و آلایندههای مضر به صفر میرسند.
مزدا تصمیم دارد موتورهای درونسوز سری اسکای اکتیو Z را برای خودروهایی که در اروپا و ایالات متحده به فروش میرسند، استفاده کند. این موتورها با مقررات عدمآلایندگی یورو ۷ در اروپا و Tier 4 EPA در آمریکا مطابقت خواهند یافت.
یکی از خودروهایی که به سری جدید موتورهای درونسوز اسکای اکتیو Z مجهز خواهد شد، نسل بعدی مزدا MX-5 یا همان مزدا میاتا است. این خودرو از چند دهه پیش تاکنون کوپه اسپرت مقرونبهصرفه شناخته میشود و همچنان در نسلهای بعدی نیز تجربه دلچسب رانندگی را به مالکان خود ارائه خواهد داد.