مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت در تازهترین گزارش خود اعلام کرد چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلهای زبانی این مجموعه تحت عنوان «دانابات» اول آذر امسال عرضه میشود و در دسترس کاربران و کسبوکارها قرار میگیرد.
مدتیست که چتباتهای هوشمند، جای خود را در دل مراکز پشتیبانی سازمانها، خصوصاً شرکتهای تجاری بزرگ دنیا باز کردهاند و به عضو جداییناپذیر تیم ارتباط با مشتریان تبدیل شدهاند. این چتباتهای هوشمند با پاسخگویی به سؤالات مشتریان بهصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، بخش زیادی از فشار کاری اپراتورها و تیمهای پشتیبانی را کاهش میدهند و باعث میشوند تا زمان نیروی انسانی صرف کارهای مفیدتری شود. طبق آمار Invesp Conversion Optimization، بیش از ۸۷ درصد مشتریان تجربه رضایتبخشی از تعامل با چتباتهای هوشمند مجهز به مدلهای زبانی به دست میآورند و دیگر نیاز نیست که زمان ارزشمند خود را در صفهای طولانی برای برقراری ارتباط با اپراتورها هدر دهند.
اخیراً چتباتهای مجهز به هوش مصنوعی، در ایران هم به محبوبیت زیادی دست پیدا کردهاند و شرکتهای متعدد ایرانی مشتاقاند تا برای ارتباط با مشتریان خود از این چتباتها استفاده کنند؛ اما موانعی مانند عدم پشتیبانی از زبان فارسی، چالش پرداخت ارزی، عدم سازگاری با دیگر سرویسهای داخلی و… استفاده از چتباتهای مشهور خارجی را با چالش روبهرو کرده است. از همین رو، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، توسعه یک چتبات هوشمند مبتنی بر مدلهای بزرگ زبانی را آغاز کرد و به گفته این مجموعه، فاصله زیادی تا عرضه عمومی آن به بازار باقی نمانده است.
دانابات، یک چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی است که با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین و بهروزترین مدلهای بزرگ زبانی (LLMs) توسعه یافته در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، سؤالات پرتکرار و سیاستهای کاری و نحوه پاسخگویی هر سازمانی را یاد میگیرد و بر اساس آن به سؤالات کاربران پاسخ میدهد.
یکی از ویژگیهای مهم دانابات که در نسخه عرضه شده شاهد آن خواهیم بود، قابلیت شخصیسازی گسترده بر اساس نیاز هر کسبوکار است. این چتبات شامل یک داشبورد مدیریتی حرفهای و کاربرپسند است که صاحبان کسبوکارها میتوانند بسته به ساختار مجموعه خود، از فیچرهای متنوع آن برای پاسخگویی بهتر به مشتری استفاده کنند.
چتبات هوشمند دانابات برای عرضه در اول آذر ماه ۱۴۰۳ برنامهریزی شده است و در گام اول، در برخی بانکها، کارگزاریهای بورس، فروشگاههای اینترنتی بزرگ، شرکتهای فینتک و دیگر مجموعههای بزرگی که با مشتریان پرتعداد سروکار دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. انتظار میرود پس از عرضه دانابات، استفاده از چتباتهای هوشمند فارسی توسط کسبوکارهای داخلی با رشد چشمگیری همراه باشد و بسیاری از مدیران آیندهنگر به سمت هوشمندسازی مراکز پشتیبانی خود گام بردارند.