با آغاز پاییز ۱۴۰۳، بازار خودرو وارد دورهای شدید از رکود شد. قیمت خودروها در مقایسه با قبل کاهش یافت و حتی نرخ برخی خودروها در بازار آزاد از نرخ رسمی آنها نیز کمتر شد. در همین حین، آمار وزارت صنعت نشان میدهد طی نیمه اول ۱۴۰۳ تولید خودرو در کشور کاهشی بوده است. بهعبارتی کمتر کسی به خرید خودرو علاقه نشان میدهد و خودروسازان نیز تمایل چندانی به تولید محصول ندارند.
دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید خودروسازان را در ششماهه نخست ۱۴۰۳ منتشر کرده است. براساس این آمار، تولید خودرو در ایران طی نیمه اول ۱۴۰۳ در مقایسه با نیمه اول ۱۴۰۲، ۵ درصد افت کرده است. در این مدت، خودروسازان تعداد ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری را تولید کردند. در مدت مشابه سال گذشته، نیمه اول ۱۴۰۲، این رقم ۶۳۹ هزار و ۹۴۸ دستگاه بوده است. جزئیات تولید خودروها را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
کاهش تولید خودرو در کشور طی نیمه اول ۱۴۰۳:
نوع محصول | تولید ۶ ماه ۱۴۰۲ | تولید ۶ ماه ۱۴۰۳ | درصد رشد |
سواری | ۵۴۳.۰۱۸ | ۵۱۶.۸۴۸ | -۵% |
وانت | ۷۵.۸۳۹ | ۷۸.۸۸۴ | +۴% |
ون | ۲.۰۵۶ | ۹۰۱ | -۵۶% |
مینیبوس و میدل باس | ۳۸۷ | ۲۴۳ | -۳۷% |
اتوبوس | ۴۰۲ | ۴۱۶ | +۳% |
کامیونت، کامیون و کشنده | ۱۸.۱۹۲ | ۸.۲۵۴ | -۵۴% |
جمع تولید ۶ ماهه ۱۴۰۳ | ۶۳۹.۸۹۴ | ۶۰۵.۵۴۶ | -۵% |
مطابق آنچه در جدول بالا میبینیم، تولید خودروهای سواری نسبت به سال گذشته ۵ درصد افت کرده است. این میزان افت مساوی افت مجموع تولید خودروها در ۶ ماه گذشته است. ازآنجاییکه بخش قابلتوجهی از تولید خودروسازان در ایران به مدلهای سواری اختصاص دارد، افت تولید این گونه خودروها بر مجموع تولید تأثیرگذار خواهد بود.
تنها بخشهایی که در حوزه تولید خودرو رشد کردهاند، بخش وانتها و اتوبوس بودهاند. وانتبارها خودروهای تجاری شناخته میشوند و از الزامات قیمتگذاری دستوری تبعیت نمیکنند؛ بنابراین تولید و عرضه وانتبارها برای خودروسازان سودآور است و آنها میتوانند وانتبارها را به هر تعداد و هر نرخی که میخواهند، به فروش برسانند.
رشد بخش اتوبوس را نیز باید ناشی از تلاش سرمایهگذاران بخش خودرو و نهادهای دولتی بدانیم. پس از فرسودگی شدید ناوگان حمل مسافر درونشهری و برونشهری، توجه به تولید اتوبوس بیشتر شده است. چند شرکت ازجمله ایرانخودرو دیزل، سروش دیزل و نامیک وارد حوزه تولید اتوبوس برونشهری و درونشهری شدهاند اما باتوجهبه انبوه اتوبوسهای فرسوده در سطح کشور، این رشد ۳ درصدی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.