ساخت یک انیمه به زمان و افراد زیادی احتیاج دارد و طرفداران این مدیوم اغلب به جای یک فرد، کل استودیو سازنده را مهمترین دلیل موفقیت آن اثر میدانند. این کار با وجود استودیوهای بااستعدادی مانند MAPPA و Madhouse با خلق آثار تحسین شدهای در سالهای اخیر، کار غلطی نیست، اما بدون درنظر گرفتن نقش مهمی که کارگردانها ایفا میکنند، سخت است که موفقیت یک انیمه را تضمین شده بدانیم.
برخلاف کارگردانهای سینمایی هالیوود و دیگر کشورهای غربی، کارگردانهای انیمه آنقدری که لایق آن هستند شناخته نمیشوند. آنها با قرار دادن تکههای داستان کنار یکدیگر، مطمئن شدن از کیفیت تمام بخشها و اضافه کردن سبک هنری خاص خود، انیمه را به سمت درستی هدایت میکنند تا موفقیت و کیفیت آن را تضمین کنند. در این لیست تنها به کارگردانهای انیمههای سریالی میپردازیم، به همین دلیل به کارگردانهای افسانهایی مانند هایائو میازاکی و ساتوشی کن، حتی اگر سابقه کار برروی انیمههای سریالی را در کارنامه خود داشته باشند، اشارهای نخواهیم کرد.
۱۰. مگومی ایشیتانی
برخلاف دیگر کارگردانهای لیست، ایشیتانی تنها کارگردان اپیزودهای یک انیمه است، درواقع او به جای کل یک انیمه، تنها بر روی یک اپیزود خاص نظارت دارد. ایشیتانی کار خود را با کارگردانی فیلمهای کوتاه و موزیک ویدیو آغاز کرد، سپس به Toei Animation پیوست تا وظیفه استوریبرد و کارگردانی برخی از اپیزودهای One Piece و Dragon Ball Super را برعهده بگیرد. او سبک هنری خیلی منحصر به فردی ندارد، اما قسمتهایی که او کارگردانی کرده است، رنگهایی سرزنده و انیمیشنهایی خیرهکننده دارند.
البته او به تازگی کار خود را آغاز کرده است و شاید برای قرار دادن ایشیتانی در این لیست خیلی زود باشد، اما او استعداد خود را با خلق تعدادی از بهترین اپیزودهای One Piece و Dragon Ball Super با صحنههای مبارزه نفسگیر و سکانسهای احساسی تاثیرگذار، ثابت کرده است.
۹. سونگهو پارک
شهرت سونگهو پارک بیشتر برای کار کردن به عنوان انیماتور Fullmetal Alchemist: Brotherhood است، اما او با کارگردانی فصل اول انیمه Jujutsu Kaisen و معرفی سبک هنری خود با سکانسهای اکشن بینظیر، طوفان بزرگی در این مدیوم ایجاد کرد. با این حال، او به تازگی استودیو MAPPA را ترک و استودیو E&H Studio را تاسیس کرده است.
بااینکه اولین ساخته او در استودیو E&H Studio با استقبال چندانی مواجه نشد، طرفداران باید به آینده این کارگردان امیدوار باشند، زیرا او یکی از مهمترین دلایل موفقیت Jujutsu Kaisen محسوب میشود. هر انیمهای که توسط او کارگردانی شود، شامل سکانسهای مبارزه جذاب و انیمیشنهایی چشمنواز خواهد بود.
۸. یوشیوکی تومینو
بسیاری از طرفداران انیمه به احتمال زیاد یوشیوکی تومینو را نمیشناسند، زیرا او کارگردان مدرنی نیست و سکان هدایت انیمه Mobile Suit Gundam در دهه ۷۰ میلادی را در دست داشت. او کار خود را با کار کردن بر روی استوریبردهای Astro Boy آغاز کرد، سپس به استودیو Sunrise رفت و حدود بیست سال در آنجا به کار مشغول بود.
درحالی که تومینو بر روی آثار مختلفی کار کرده، هیچکدام از آنها به اندازه Mobile Suit Gundam تاثیرگذار و انقلابی نیستند. امضای منحصر به فرد او شامل اکشنهای دیدنی مکا میشود، البته در بیشتر آثار او اکثر شخصیتها در انتهای داستان به دلایلی از بین میروند.
۷. تتسورو آراکی
یکی از نامهای قابل توجه لیست، تتسورو آراکی است که کارگردانی دوتا از مهمترین انیمههای دهه اخیر، یعنی Attack on Titan و Death Note را برعهده داشته است. او بیشتر دوران کاری خود را در استودیو Madhouse گذراند، سپس به استودیو WIT رفت تا سکان کارگردانی سه فصل اول Attack on Titan را در دست بگیرد.
آراکی تبحر بالایی در ساخت صحنههای درام تاثیرگذار و ایجاد تعلیق دارد. او در سالهای اخیر پروژههای کوچکتری را میسازد و آخرین ساخته بزرگ آراکی انیمه سینمایی Bubble در سال ۲۰۲۲ بود. او درحالی که مشغول برنامهریزی برای ساخت آثار بزرگ خود است، شروع و پایان انیمههای مختلفی را کارگردانی میکند تا تواناییهای خود را از دست ندهد.
۶. اوسامو دزاکی
یکی دیگر از کارگردانهای افسانهای این مدیوم که احتمالا نام او را تا به امروز نشنیدهاید اوسامو دزاکی است، که پس از تاثیر بیسابقهای که در دنیای انیمه داشت، در سال ۲۰۱۱ به خاطر سرطان ریه از دنیا رفت. دزاکی با پیوستن به استودیو Mushi Productions که پدر انیمه، اوسامو تزوکا آن را تاسیس کرد، الهامبخش کارگردانهای بسیاری بود. او کارگردانی انیمههای مهمی مانند Ashita no Joe، The Rose of Versailles و Golgo 13 را برعهده داشته است.
او به خاطر استفاده از نورپردازی Stark، نمای هلندی و Split Screen سبک خاص خود را ایجاد کرد. با این حال، دزاکی بیشتر به خاطر استفاده از تکنیک Postcard Memories شناخته میشود که در آن به جای به کار گرفتن یک فریم ساده انیمیشن، تصویر به یک نقاشی با جزییات بالا محو میشود.
۵. نائوکو یامادا
بااینکه یامادا انیمههای پرطرفدار سینمایی نیز ساخته است، اما با ساخت آثاری مانند K-On!، Clannad و Tamako Market استعداد خود در کارگردانی انیمههای سریالی را ثابت کرده است. او کار خود را در Kyoto Animation آغاز کرد و پس از ساخت K-On به Science SARU پیوست.
او با تبحری که در به نمایش گذاشتن احساسات دارد، تعدادی از بهترین انیمههای ژانر شوجو را کارگردانی کرده است. تواناییهای او در این ژانر، باعث خلق آثار شادی شدهاند که حال هر طرفدار انیمهای را خوب میکنند.
۴. کونیهیکو ایکوهارا
زمانی که صحبت از بهترین انیمههای ژانر شوجو میشود، انیمههای Sailor Moon و Revolutionary Girl Utena جزو مهمترین آثار این ژانر محسوب میشوند که توسط ایکوهارا کارگردانی شدهاند. او درحالی که در Toei Animation مشغول به فعالیت بود Sailor Moon را ساخت، سپس استودیو Be-Papas را تاسیس کرد و تا سال ۲۰۰۱ که این استودیو تعطیل شد در آنجا فعالیت داشت.
او با سبک منحصر به فرد خود در Transformation Trope، که برای اولین از آن در انیمه Sailor Moon استفاده کرد، تحول بزرگی را در این مدیوم ایجاد کرد. علاوهبر سبک هنری، در آثار ایکوهارا پیامهای مهمی نیز میتوان پیدا کرد.
۳. هیدهآکی آنو
شاید طرفداران هیدهآکی آنو او را با آثار سینماییاش بشناسند، اما آنو با انیمه سریالی Neon Genesis Evangelion به دنیای کارگردانی وارد شد، که بسیاری آن را یک شاهکار میدانند. او به عنوان یک انیماتور در دهه ۸۰ میلادی وارد دنیای انیمه شد، سپس با همکاری افرادی مانند یوشیوکی ساداموتو و هیرویوکی یاماگا استودیو Gainax را تاسیس کرد، درنهایت او در سال ۲۰۰۶ این استودیو را ترک کرد تا Studio Khara را بنیانگذاری کند.
آنو بیشتر به خاطر دید تاریک و نحوه داستانسرایی آوانگارد خود شناخته میشود. همانطور که در Neon Genesis Evangelion میتوان مشاهده کرد، او تصویری واضح را از طریق یک داستان شلوغ و پیچیده به مخاطب منتقل میکند. توانایی بینظیر او در انتقال حس آسیبپذیری، آنو را به یکی از بهترین کارگردانهای این مدیوم تبدیل کرده است.
۲. ماساکی یوآسا
ماساکی یوآسا کار خود را به عنوان یک انیماتور برای انیمههای مناسب کودکان آغاز کرد، اما با کارگردانی انیمههایی Kaiba و The Tatami Galaxy شهرت بسیاری کسب کرد. سپس در سال ۲۰۱۳ استودیو Science SARU را تاسیس کرد و آثاری تحسین شدهای مانند Devilman: Crybaby و Ping Pong The Animation را ساخت. یوآسا بیشتر برای سبک هنری آوانگارد و نامتعارفش شناخته میشود.
یوآسا یکی از تاثیرگذارترین کارگردانهای تاریخ انیمه است که برخی از خاصترین انیمهها را خلق کرده است. اکثر آثار او انیمههای کوتاهی هستند تا تجربهای تاثیرگذار را ارائه دهند و داستانهای پرمفهومی را روایت کنند.
۱.شینیچیرو واتانابه
با انیمههایی مانند Samurai Champloo، Cowboy Bebop و Space Dandy ، شینیچیرو واتانابه تعدادی از شناخته شدهترین انیمههای تاریخ را کارگردانی کرده است. او پس از شروع کار خود در استودیو Sunrise، که متمرکز بر روی ساخت آثار علمی تخیلی است، در استودیوهای مشهوری مانند Manglobe و Bones کار کرده است و حالا در MAPPA فعالیت خود را ادامه میدهد. در آثار واتانابه تاثیر زیاد موسیقی، تاثیرگذاری از ژانرهای مختلف و تمهای بزرگسالانه را میتوان مشاهده کرد.
درحالی که طرفداران او تمام آثار وتانابه را بینقص میدانند، این کارگردان تبحر بالایی در خلق جهانها، شخصیتها و داستانهای منحصر به فرد دارد. او با ترکیب المانهای علمی تخیلی، وسترن، نوآر، دهه ۴۰ نیویورک، موسیقی جاز و فیلمهای اکشن هنگ کنگی انیمه Cowboy Bebop را خلق کرد که یکی از تحسین شدهترین انیمههای تاریخ به شمار میرود. اثر جدید واتانابه با نام Lazarus، برای انتشار در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است که امید زیادی نیز میتوان به آن داشت.
منبع: کولایدر