روابطعمومی پارسخودرو از آغاز تولید ال ۹۰ ایرانیزه با کد P90 خبر داد. این خودرو ابتدا با نام کادیلا معرفی شده بود و نسخه ایرانیزه از رنو تندر ۹۰ یا نسل اول رنو لوگان است که در گذشته پارسخودرو آن را تولید میکرد. ال ۹۰ ایرانیزه برخلاف نسخه اصلی موتور K4M ندارد و بهجای آن از پیشرانه جدید سایپا با کد ME16 استفاده میکند. این خودرو در واقع نسخه دندهای شاهین پلاس به حساب میآید؛ چراکه از گیربکس دندهای برای انتقال قدرت در آن استفاده شده است.
نگاهی کوتاه به ال ۹۰ ایرانیزه
پیشرانه ME16 یکی از موتورهای جدید سایپا است که در شاهین پلاس اتوماتیک نصب شده است. این پیشرانه در واقع نسخه سایپایی موتور EC5 پژوسیتروئن به حساب میآید. سایپا ادعا میکند در جریان توسعه پیشرانه ME16، الگوبرداری دقیقتری از موتور EC5 پژوسیتروئن انجام شده است. به همین دلیل راندمان این پیشرانه از نسخه ایرانخودرویی، TU5 پلاس، بیشتر است. حداکثر راندمان موتور ME16 در شاهین پلاس اتوماتیک ۱۱۱ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور است؛ بنابراین اعدادی مشابه همین راندمان را در ال ۹۰ ایرانیزه خواهیم دید.
تفاوت اصلی سدان P90 پارسخودرو با شاهین پلاس اتوماتیک در گیربکس آنهاست. سدان P90 از گیربکس پنجسرعته دستی بهره میبرد، درحالیکه شاهین پلاس گیربکس ششسرعته اتوماتیک دارد. سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم ترمز ABS ،EBD و BAS، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ روشنایی روز، چراغ خودکار، غربیلک فرمان D تایپ همراه کلیدهای کنترلی، نشانگر فشار باد تایرها، نشانگر تعویض دنده و مولتیمدیا و دوربین دندهعقب از تجهیزات ال ۹۰ ایرانیزه پارسخودرو برشمرده شدهاند.
سایپا مدتی است در تولید و عرضه هر ۲ تیپ دندهای و اتوماتیک شاهین روند کندی دارد. ممکن است این شرکت بخواهد شاهین پلاس و سدان P90 پارسخودرو را کامل با محصولات قبلی خانواده شاهین جایگزین کند. این شرکت تعهدات بسیاری برای تحویل شاهین در زمستان ۱۴۰۳ دارد؛ بنابراین اگر مدیران سایپا چنین تصمیمی داشته باشند، طی هفتههای آینده شاهد بخشنامه تبدیل تعهدات شاهین دندهای به P90 دندهای خواهیم بود.