کمیسیون تجارت فدرال (FTC) قانون جدیدی تصویب کرده است که انتشار بررسیهای جعلی و تولید هوش مصنوعی محصولات مختلف را ممنوع میکند. این قانون کسبوکارها را از خرید بررسیهای محصول که بیانگر احساسات خاص، خوب یا بد هستند، منع میکند.
FTC در بیانیهای مطبوعاتی، قانون نهایی خودش را که بهدنبال اعلامیههای متعددی از سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به دست آمده، بیان کرد. نسخه نهایی این قانون تعدادی از فعالیتهای مربوط به جعل بررسیهای محصول را به روشهای مختلف ممنوع میکند.
ممنوعیتهای مطرحشده برای بررسی محصول در قانون FTC
برای مثال، طبق این قانون استفاده از نقدهای افرادی که وجود خارجی ندارند (مانند نظرات تولید هوش مصنوعی) یا افرادی که تجربه واقعی از محصول ندارند، ممنوع است. همچنین شرکتها دیگر نمیتوانند برای خرید بررسیهایی که احساسات خاصی، مثبت یا منفی، درباره محصولی را منتقل میکنند، هزینهای پرداخت کنند. علاوهبراین، کارمندان شرکتها بدون اشاره به ارتباط خود با شرکت، نمیتوانند نظراتشان را ثبت کنند.
درنهایت، این قانون شرکتها را از حذف بررسیهای منفی یا اقدام (قانونی یا غیرقانونی) برای جلوگیری از ثبت آنها منع میکند. علاوهبراین، شرکتها نمیتوانند برای رشد صفحات خود در شبکههای اجتماعی و خرید فالوور یا بازدید توسط باتها، هزینه پرداخت کنند.
«لینا خان»، رئیس FTC درباره این قانون میگوید:
«بررسیهای جعلی نهتنها وقت و پول مردم را هدر میدهند، بلکه بازار را آلوده میکند و کسبوکارها را از رقابت صادقانه دور میکنند. با تقویت مجموعه ابزارهای FTC برای مبارزه با تبلیغات فریبنده این قانون از آمریکاییها در برابر فریب محافظت میکند، کسبوکارهایی را که به شیوههای غیرقانونی سیستمها را فریب میدهند، هشیار میکند و بازارهایی را رواج میدهد که منصفانه، صادقانه و رقابتی هستند.»
قانون نهایی FTC که با ۵ رأی موافق و بدون رأی منفی تصویب شد، ۶۰ روز پس از انتشار اولیه خود اجرا خواهد شد. حداکثر جریمه تعیینشده برای هر تخلف نیز ۵۱۷۴۴ دلار در نظر گرفته شده است.