قیمت ری‌را، اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو، کاهش یافت

یکی از مسائل بحث‌برانگیز پیرامون محصول جدید ایران‌خودرو، ری‌را، قیمت آن است. این شرکت مدتی پیش یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان را قیمت ری‌را اعلام کرد. این رقم باعث شد مصرف‌کنندگان ایرانی از اقدام ایران‌خودرو انتقاد کنند. قیمت ریرا در محدوده نزدیکی به قیمت کراس‌اوورهای مونتاژی چینی با داخلی‌سازی کمتر از ۵۰ درصد بود، آن‌ هم در شرایطی که ایران‌خودرو ادعا می‌کرد ری‌را با داخلی‌سازی حداکثری تولید شده است. علاوه‌بر مصرف‌کنندگان، وزارت صمت نیز برای تعدیل قیمت ری‌را به ایران‌خودرو فشار آورد که نتیجه آن کاهش بهای این خودرو بوده است.

کاهش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت ری‌را

ایران‌خودرو سه‌شنبه، ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳، طی نامه‌ای به سازمان بورس، خبر اعلام قیمت پایه ریرا را منتشر کرد. براساس نامه «علیمردان عظیمی»، مدیرعامل ایران‌خودرو، به سازمان بورس و اوراق بهادار، قیمت پایه ری‌را ۹.۷۵۸.۰۳۷.۶۲۱ ریال است. این قیمت بهای خام خودرو است و مواردی مانند هزینه شماره‌گذاری، بیمه، اسقاط خودروهای فرسوده و مالیات بر ارزش‌افزوده بر آن اضافه خواهد شد. اگر مبلغ تمامی این هزینه‌ها را حدود ۱۵ درصد بهای خام خودرو در نظر بگیریم، قیمت ریرا درنهایت حدود یک‌میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ در مقایسه با قیمت قبلی ریرا، ۱۴۸ میلیون تومان ارزان‌تر است.

این نخستین بار نیست که انتقاد مصرف‌کنندگان و فشارهای وزارت صمت قیمت محصولات جدید ایران‌خودرو را کاهش می‌دهد. حدود یک دهه پیش، ایران‌خودرو تصمیم گرفت سدان جدیدش، دنا، را با قیمت ۵۲ میلیون تومان به مشتریان ایرانی بفروشد. از نظر مشتریان ایرانی، هیچ تفاوتی میان دنا، سورن ELX و سمند LX EF7 وجود نداشت؛ درحالی‌که دنا حدود ۲۰ میلیون تومان از خودروهای دیگر گران‌تر قیمت‌گذاری شده بود. در آن زمان، با فشار مصرف‌کنندگان و نهادهای مسئول قیمت دنا حدود ۱۰ میلیون تومان کم شد و به ۴۲ میلیون تومان رسید. این روند اکنون برای ری‌را نیز تکرار شده است.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها