موسسه ایمنی آمریکایی IIHS، به دنبال آن است تا نصب سیستم ترمز اضطراری خودکار را در اتومبیلهای ایالاتمتحده اجباری کند. این آپشن در حال حاضر به صورت اختیاری ارائه میشود و تنها مدلهای میانرده و گرانقیمت از آن برخوردار هستند.
به گفته «دیوید هارکی» رییس موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا یا IIHS، تحقیقات نشان میدهد که سیستمهای کمک راننده در پیشگیری از تصادفات موثر هستند. تاثیر این سیستمها بیشتر از راهحلهای دیگری است که برای جلوگیری از تصادفات مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو IIHS خودروسازان را تحت فشار قرار داده است تا این فناوری را در تمامی مدلها نصب کنند.
بررسی عملکرد ترمز اضطراری خودکار در شاسیبلندهای کوچک و پرفروش
IIHS طی مدت اخیر هشت شاسی بلند کوچک و محبوب بازار آمریکا را در زمینه عملکرد سیستم ترمز اضطراری خودکار، مورد بررسی قرار داد. هفت مدل از این خودروها عملکرد خوبی داشتند. فورد اسکیپ، هوندا CR-V، میتسوبیشی اوتلندر و سوبارو فارستر بالاترین امتیازات را کسب کردند. مزدا CX-5، تویوتا راو ۴ و فولکس واگن تائوس در رتبههای بعدی قرار گرفتند. تنها خودرویی که عملکرد سیستم ترمز اضطراری خودکار آن مطلوب واقع نشد، هیوندای توسان بود.
سیستم ترمز اضطراری خودکار برای جلوگیری از یک نوع تصادف رایج طراحی شده است که بسیاری از رانندگان را به دردسر میاندازد. با این حال از هشت خودرویی که IIHS مورد بررسی قرار داد، این آپشن تنها در میتسوبیشی اوتلندر به صورت استاندارد نصب شده بود. براساس اعلام موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا، تنها ۲۳ درصد از خودروهای جدید عرضه شده به این کشور در سال ۲۰۲۳، به صورت پیشفرض مجهز به سامانه AEB بودهاند. این سامانه در ۳۲ درصد خودروها نیز به صورت اختیاری قابل سفارشگذاری بوده است.
براساس گزارش IIHS، میزان تصادفات رانندگی در خودروهایی که مجز به سیستم AEB هستند، ۲۹ درصد کمتر است. همچنین این خودروها ۹ درصد خسارت کمتری در برخوردها دیدهاند. تقریبا یک سوم از تصادفات رانندگی در ایالات متحده، به دلیل برخورد از عقب رخ میدهد. هزینه متوسط نصب سیستم ترمز اضطراری خودکار در اتومبیلهای جدید نیز ۶۰۰ دلار است. البته باید توجه داشت که اکثر سیستمهای AEB برای کمک به خروج از پارکینگ یا شناسایی عابران پیاده طراحی نشدهاند و تنها از برخورد با خودروهای دیگر جلوگیری میکنند.