افزایش هزینه توسعه خودروهای برقی از یک سو و رشد خودروسازان چینی در زمینه تولید خودروهای برقی، باعث شده است تا خودروسازان اروپایی به استفاده از پلتفرمهای چینی روی بیاورند. گروه جگوار لندروور در اقدامی جدید، تصمیم گرفته است تا از پلتفرم خودروهای برقی چری برای توسعه اتومبیلهای الکتریکی و جدید خود استفاده کند.
البته جگوار لندروور تنها شرکت خودروسازی اروپایی نیست که از پلتفرمهای برقی چینی برای توسعه خودروهای جدیدش استفاده میکند. میتسوبیشی از پلتفرمهای GAC، ولوو از پلتفرم جیلی، فولکس واگن از پلتفرم Xpeng و آئودی از پلتفرم سایک برای توسعه خودروهای برقی جدید خود استفاده خواهند کرد.
شرکت بریتانیایی جگوار لندروور در سال ۲۰۱۲ سرمایهگذاری مشترکی را با چری راهاندازی کرد. این مسئله مورد استقبال چینیها قرار گرفت و حتی چری در تبلیغات خود بر موضوع همکاری با جگوار لندروور تأکید میکرد. کارخانه مشترک چری و جگوار لندروور از سال ۲۰۱۴ به تولید خودروهای لندروور و جگوار برای بازار چین میپردازد. کراساوور اکسید TXL که با نام اکستریم TXL به بازار ما عرضه خواهد شد نیز یکی از نخستین ثمرات همکاری چینیها با بریتانیاییهاست.
جگوار لندروور از کدام پلتفرمهای چری استفاده میکند؟
اکنون و پس از گذشت ۱۲ سال از همکاری مشترک JLR و چری، روند همکاری تغییر کرده است. شرکت بریتانیایی برای توسعه مدلهای جدیدش نیاز فوری به تعداد زیادی پلتفرم مناسب توسعه خودروهای برقی دارد. جگوار لندروور پس از عرضه جگوار I-Pace در شش سال پیش، هیچ مدل الکتریکی دیگری را عرضه نکرده است. همچنین مدلهای هیبریدی این شرکت تنوع اندکی دارند. جگوار لندروور اکنون قرارداد همکاری استراتژیک را با زیربرند لوکس چری یعنی اکسید منعقد کرده است. براساس این همکاری، خودروهای جدید و الکتریکی JLR براساس پلتفرمهای M3X و E0X چری توسعه خواهد یافت. «یین تونگ یائو»، رئیس گروه چری، آغاز این همکاری را تأیید کرده است.
پلتفرم M3X چری برای توسعه چری تیگو ۹، اکسید RX و اکسید VX مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی اصلی این پلتفرم، سازگاری با موتورهای هیبریدی است. خودروسازان میتوانند دو موتور الکتریکی را بهصورت همزمان همراه با یک موتور درونسوز روی این پلتفرم قرار دهند. تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز براساس همین پلتفرم توسعه یافته است.
پلتفرم دوم چری که E0X نام دارد، برای توسعه خودروهای تمام الکتریکی مناسب است. این پلتفرم با همکاری هواوی توسعه داده شده است که خودروهایی همچون اکسلانتیکس ET و ES براساس آن توسعه یافتهاند. ویژگی خاص این پلتفرم، بهرهمندی از سیستم ۸۰۰ ولت ولتاژ بالا برای شارژ سریع باتریها است. البته خودروسازان میتوانند از این پلتفرم برای توسعه خودروهای هیبریدی نیز استفاده کنند.