طبق تفاهم برقرارشده میان شهرداری تهران و کرمانموتور، ۲۰۰۰ دستگاه از تاکسیهای برقی این شرکت جایگزین تاکسیهای فرسوده پایتخت میشوند. در گام نخست این قرارداد، ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی کرمانموتور در روز دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ به مالکان تاکسیهای فرسوده واگذار شد. متقاضیان این طرح با خروج تاکسی فرسودهشان، وام ۶۰۰ میلیون تومانی از کرمان موتور و یک وام ۳۰۰ میلیون تومانی از تاکسیرانی با بهره ۸ درصد و بازپرداخت بلندمدت دریافت کردهاند.
کرمان موتور در روز دوشنبه ۲۱ خردادماه، هزار دستگاه تاکسی برقی را به شهرداری تهران تحویل داده است. این تاکسیها با رنگ مشکی و فیروزهای رنگآمیزی شدهاند. هدف از ورود تاکسیهای برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی مسافران است. شهرداری تهران تصمیم دارد تا پایان سال جاری ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد سیستم حملونقل عمومی شهر تهران کند. شهرداری تهران برای تأمین این تعداد تاکسی، با ۱۱ شرکت خودروسازی قرارداد امضا کرده است.
بزرگترین مشکل پیشروی تاکسیهای برقی کرمانموتور در شهر تهران، دسترسی به جایگاه شارژ و پیمایش مسیر است. شهرداری تهران تاکنون ۷۴ جایگاه شارژ در سراسر شهر احداث کرده است. همچنین خودروها قابلیت شارژ در منازل با استفاده از شارژرهای تولید داخل را دارند. بااینحال شهرداری مقرر کرده است که تاکسیهای برقی در محدوده خاصی از شهر تردد داشته باشند.
نگاهی به تاکسی برقی کرمانموتور
خودرویی که کرمانموتور بهعنوان تاکسی برقی وارد ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران کرده است، KMC E50A نام دارد که نسخه الکتریکی KMC J7 است. قدرت این خودرو توسط تکموتور الکتریکی تأمین میشود که روی محور جلو آن قرار گرفته است. این پیشرانه الکتریکی حداکثر ۱۹۰ اسببخار قدرت و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. جعبه دنده تک سرعته نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را در این خودرو برعهده دارد.