مرسدس بنز W123 پس از ۴۵ سال، همچنان پادشاه استیشن‌واگن‌ها است

مرسدس بنز W123 یکی از خودروهای خاطره‌انگیز این شرکت آلمانی است که در کشورمان با نام مرسدس بنز دانشجویی شناخته می‌شود. این خودرو یکی از پایه‌گذاران سبک زندگی استیشن واگن در قاره اروپا محسوب می‌شود و امروزه به یک خودرو کلاسیک گران‌بها تبدیل شده است. نسخه استیشن واگن این خودرو با نام مرسدس بنز TE 280 شناخته می‌شود.

مرسدس بنز W123، خودروی ارزانی که به کلاسیک باارزش تبدیل شد

حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پیش، مدل‌های تولید دهه ۱۹۸۰ مرسدس بنز در اروپا (و البته ایران) بسیار ارزان بودند. این خودروها اکنون به الماس‌های گران‌بهای دنیای خودرو تبدیل شده‌اند. ارزش این خودروها به عنوان اتومبیل‌های کلاسیک رو به افزایش است. ۲۵ سال پیش و در دوران اوج مرسدس بنز W123، نسخه‌های استیشن واگن این خودرو به هیچ عنوان در بازار محبوب نبودند. با این حال دوام، کیفیت و مقرون‌به‌صرفه بودن مرسدس بنز W123، نظر مخاطبان را به تدریج عوض کرد. نسخه‌ای از مرسدس بنز TE 280 که در تصویر می‌بینید، ساخت سال ۱۹۷۹ میلادی است. این مرسدس با قیمت ۴۸ هزار دلار برای فروش آگهی شده است.

تولید نسخه استیشن واگن از مرسدس بنز W123، در ابتدا مورد تردید مدیران مرسدس بنز بود. آن‌ها می‌ترسیدند که عرضه یک خودرو معمولی با تصویر برند دایملر در تضاد باشد. به گفته «برونو ساکو» طراح افسانه‌ای مرسدس بنز، مدیران این شرکت در آن زمان به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده بودند. در نهایت «ورنر بریتشوردت» مدیرعامل مرسدس بنز در آن زمان به تیم موافقان پیوست و تولید نسخه استیشن واگن با کد T آغاز شد.

نگاهی به مدل TE280

مدتی کوتاه پس از آغاز تولید این خودرو، مشخص شد که تصمیم مدیرعامل مرسدس بنز درست بوده است. در اولین سال ۱۸۰۰۰ دستگاه از مدل TE 280 به فروش رسید، در حالی که هدف‌گذاری برای تولید ۱۰ هزار دستگاه بود. آمار تولید TE 280 تا پایان دوره تولیدش به ۲۰۰ هزار دستگاه رسید که این مدل را در جایگاه دوم محبوبیت مدل‌های مرسدس بنز W123 پس از مدل کوپه قرار می‌دهد. قیمت این خودرو در زمان عرضه تقریبا چهار هزار دلار بود.

اکثر نسخه‌های مرسدس بنز TE280 به موتور ۲.۷ لیتری شش سیلندر مستقیم ۲۴ سوپاپ مجهز هستند که ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کنند. شتاب صفرتاصد این خودرو ۱۰.۲ ثانیه است. این موتور تاحدودی پرمصرف است و در دورهای کمتر از ۴۰۰۰، کشش چندانی ندارد. بنابراین برای دستیابی به سرعت بالا، باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید.

مرسدس بنز TE280‌ برای انتقال قدرت به گیربکس چهار سرعته متکی است. دنده نخست تا ۵۵ کیلومتربرساعت، دنده دوم تا ۸۴ و دنده سوم تا ۱۴۵ کیلومتربرساعت را پشتیبانی می‌کند. رینگ‌های خودرو نیز ۱۴ اینچی هستند و تایرهای ۱۹۵/۷۰ برای این خودرو مناسب به نظر می‌رسند. کابین خودرو نیز با وجود پلاستیکی بودن، همچنان با کیفیت و معقول به نظر می‌رسد.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها