آیا نارضایتی مخاطبان از تصمیمات یوبیسافت پیرامون Assassin’s Creed Shadows، منطقی بوده است؟
پس از معرفی بازی Assassin’s Creed Shadows، حواشی و بحثهای بسیار زیادی پیرامون شخصیت اصلی مرد این بازی، یعنی یاسوکه شکل گرفت. در این مقاله قصد داریم نگاهی داشته باشیم به حواشی و بحثهای پیرامون این اثر.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
اولین مسالهای که باعث انتقاد گستردهی مخاطبان و به ویژه کاربران ژاپنی شد، بحث استفاده از یاسوکه به عنوان یکی از دو شخصیت اصلی بازی Assassin’s Creed Shadows بود. به طور کلی، هر جا سخن از ساموراییها میشود، ژاپنیها به صورت پیش فرض انتظار یک شخصیت ژاپنی، چه تاریخی و چه خیالی را دارند.
البته با این وجود شاهد استثناهایی بودهایم، مثل ویلیام ادمز، پروتاگوراس بازی Nioh که فردی انگلیسی بود و با این حال، آن چنان شکایت و ناراحتی از طرف طرفداران ژاپنی، مشاهده نکردیم. با این وجود، کلا حساسیت بالایی پیرامون ساموراییها وجود دارد. به همین دلیل وقتی مخاطبان متوجه شدند که به جای شخصیتی ژاپنی، یک سیاهپوست آفریقایی شخصیت اصلی بازی خواهد بود خشمگین شدند. آیا ناراحتی و خشم آنها منطقی است؟ بررسی میکنیم.
یوبیسافت بازیهای تاریخی زیادی در کشورهای مختلف ساخته است و با شخصیتهای تاریخی زیادی کار کرده است و تقریبا در صد در صد موارد، تغییرات زیادی ایجاد کرده است. از داوینچی و سقراط گرفته تا گراهام بل و کارل مارکس، تمام این شخصیتها در دل داستان سری جای گرفتهاند و برای رسیدن به این هدف، تغییرات گسترده به خود دیدهاند. به همین دلیل نمیتوان یوبیسافت را به دلیل عدم وفاداری به تاریخ مقصر دانست!
اگر قرار بود این مورد مشکل ساز باشد، از نسخهی دوم تا الان میبایست به آن اشاره نمیشد، نه صرفا اکنون که بحث یاسوکه پیش آمده است و این مسئله، بی انصافی مخاطبان را نشان میدهد. از سوی دیگر، باید به این موضوع نیز اشاره کرد که یوبیسافت نیز به نوعی زرنگی به خرج داد و با دست گذاشتن روی تنها سامورایی سیاه پوست تاریخ، سعی کرد با استفاده از توجیه واقعی بودن این شخصیت، از انتقادها بگریزد. در این بین برخی سعی کردند حتی سامورایی بودن یاسوکه را نیز زیر سوال میبرند که دوباره باید این کار را بیانصافی در حق تاریخ دانست. یاسوکه که به عنوان ملازم و بادیگارد Oda Nobunaga خدمت میکرد و تا لحظهی مرگ نیز در رکاب او بود، قطعا یک سامورایی به شمار می رفته چرا که هم کاتانا که سلاح رسمی ساموراییهاست را در اختیار داشته و هم مورد تعلیم مستقیم شخص Oda قرار گرفته بود. به همین دلیل، نمیتوان سامورایی بودن یاسوکه را زیر سوال برد.
از طرف دیگر همان طور که اشاره کردم، یوبیسافت یک توجیه تاریخی برای سیاه پوست کردن شخصیت اصلی این نسخه در اختیار داشت و آن هم خود شخص Yasuke است. اما نکتهی قابل تأمل این است که از بین هزاران هزار سامورایی برجسته در تاریخ ژاپن، که همه بومی و ژاپنی بودهاند، یوبیسافت روی اسنثنای مطلق تاریخ ژاپن، یعنی Yasuke دست گذاشت و به نوعی او را نماد سامورایی بودن در Assassin’s Creed Shadows انتخاب کرد که این مسئله از این جنبه کاملا قابلیت نقد دارد.
در واقع اگر شخصیت اصلی بازی ژاپنی بود (چه تاریخی و چه خیالی) و در کنار آن شاهد حضور یاسوکه به عنوان شخصیت فرعی بودیم، قطعا این هجمهی گسترده از طرف مخاطبان به سمت بازی روانه نمیشد و به نوعی هر دو طرف به خواستهی خود میرسیدند.یک نکتهی قابل توجه دیگر این است که یک بخش از خشم و نارضایتی مخاطبان، به این بر میگردد که در دو سال اخیر، موارد مربوط به جریان برابری اقلیتها، به طور گسترده به بازیهای ویدیویی نیز ورود کرده است و وقتی این دسته از مخاطبان با یاسوکه روبهرو شدند، خشم و نارضایتی جمع شده از گذشتهی خود را نیز در همین جا بروز دادند.
مخاطبان باید آرام باشند
در این موضوع که یوبیسافت با استفاده از یاسوکه سعی داشته به موضوع حضور اقلیتهای نژادی بپردازد شکی نیست، اما با این وجود، وقتی هیچ چیز از بازی مشاهده نکردهایم و معیاری برای سنجش ابتدایی هم نداریم، کوبیدن و انتقاد شدید از یک بازی واقعا دور از منطق است. باید تا حدی پذیرفت که از این به بعد موارد مربوط به حضور اقلیتهای مختلف، بسیار پر رنگ خواهد بود و بنابراین نمیتوان بازیها را صرفا بر همین اساس نفی کرد و زیر انتقاد شدید قرار داد. درست است که میتوان گفت یوبیسافت از لحاظ تاریخی، فرهنگی و شخصیتی رویکرد عالیای در این نسخه اتخاذ نکرده است، ولی هر گونه گمانه زنی در این مورد، بسیار زود است و در حق این اثر، فارغ از کیفیت نهایی، اجحاف میشود. فراموش نکنید اگر قرار باشد با این عینک بدبینانه با آثار نگاه کنیم، حتی آثاری مثل Alan Wake 2 را نیز میبایست مورد هجمه قرار دهیم.
سخن پایانی:
مخاطبان، حق دارند که نارضایتی یا ناامیدی خود را در قبال برخی تصمیمات و رویکردهای خاص سازندگان اعلام کنند. با این وجود، با توجه به تاثیر فوقالعاده بالای فضای مجازی و تاثیر کلی مخاطبان روی یکدیگر، باید به این نکته توجه کرد که نباید کلیت یک بازی ویدیویی را، به این شکل قضاوت کرد و مورد بمباران نظرات منفی قرار داد، چرا که ما هیچ اطلاعات خاصی از بخشهای اصلی و هستهای بازی ندیدهایم و تریلر مبارزاتی نیز از بازی منتشر نشده است.