آیا میتوانید موردی را تصور کنید که در آن یک میتسوبیشی میراژ بهتر از یک پورشه ۷۱۸ کیمن T عمل کند؟ قطعا شتاب یکی از آن موارد نیست. با این حال، وقتی نوبت به واکنشپذیری موتور آنها میرسد، مدل اقتصادی خودروی اسپرت را شکست میدهد.
رسانه Car and Driver در یک مطالعه جدید، زمان شتاب ۰-۶۰ مایل در ساعت (۰-۹۶ کیلومتر در ساعت) یک خودرو را با عملکرد آن در تست ۵-۶۰ مایل در ساعت (۸ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت) مقایسه میکند.
چگونگی برتری میتسوبیشی میراژ بر پورشه ۷۱۸ کیمن
حین بررسی نتایج ۰-۶۰ و ۵-۶۰، یک نکته جالب مشخص شد. بسیاری از خودروها در زمان شتابگیری حین حرکت در مقایسه با شتابگیری از حالت سکون کندتر هستند. بدترین عملکرد را پورشه ۷۱۸ کیمن T مدل ۲۰۲۰ مجهز به دنده دستی داشت. این مدل اسپرت زمان شتاب ۰-۶۰ مایل در ساعت ۴.۴ ثانیه را ثبت کرد. اما در حین حرکت با سرعت ۵ مایل در ساعت دو ثانیه بیشتر (۶.۴ ثانیه) طول کشید تا به همان سرعت برسد.
پورشه تنها خودروی اسپرتی نبود که این عملکرد را از خود نشان داد. بی ام و M235i xDrive گرن کوپه ۲۰۲۰ (۱.۸+ ثانیه) و پورشه کاین کوپه توربو GT مدل ۲۰۲۴ (۱.۷+ ثانیه) نیز بیشترین کاهش سرعت را در تست ۵-۶۰ مایل در ساعت داشتند.
به طور کلی، این مطالعه نشان داد که خودروهای مجهز به موتورهای توربوشارژ در تست ۵-۶۰ با مشکل مواجه هستند. این مساله معیار خوبی برای میزان تاخیر قابل انتظار برای راننده است. حتی بهترین خودروی توربوشارژر که توسط این خبرگزاری استفاده شد، یعنی هیوندای سوناتا N-Line مدل ۲۰۲۱، زمان شتاب در حین حرکت کندتری از حالت سکون (۰.۲+ ثانیه) را ثبت کرد.
موتورهای تنفس طبیعی بهترین عملکرد را دارند
در همین حال، خودروهای مجهز به موتور تنفس طبیعی مانند میتسوبیشی میراژ بهترین عملکرد را در این بخش داشتند. این خودروی اقتصادی کوچک زمان شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت ۱۲.۸ ثانیه از حالت سکون را ثبت کرد. با این حال زمان شتاب ۵ تا ۶۰ مایل در ساعت آن ۰.۱ ثانیه سریعتر بود. خودروهای دیگر، مانند نیسان ورسا ۲۰۲۰، کیا تلوراید ۲۰۲۰ و هوندا پایلوت تریل اسپورت ۲۰۲۳، همگی زمان شتاب ۰ تا ۶۰ و ۵ تا ۶۰ مایل در ساعت مشابهی را ثبت کردند.
تاخیر توربو توضیح خوبی برای این نتایج است. با این حال رسانه Car and Driver هشدار میدهد که برخی از عوامل خاص در تست واکنشپذیری پیشرانه نقش دارند. تعداد خودروهای پرفورمنس در لیست خودروهای «کم واکنشپذیر» ممکن است به این اشاره کند که کنترل لانچ و سایر فناوریها با هدف بهبود زمان شتاب ۰-۶۰ خودروها -نه زمان ۵-۶۰ مایل در ساعت آنها- طراحی میشوند.