خودروهای پژو جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ رانندگی و ماشینبازی در کشور ما هستند. با این حال ایران تنها کشور جهان نیست که خودروهای پژو در آن گرامی داشته میشوند. در اروپای غربی و بریتانیا مدلهای کلاسیک پژو بسیار محبوب هستند که از جمله آنها میتوان به پژو ۳۰۹ اشاره کرد.
پژو ۳۰۹ یکی از مدلهای تولیدی این شرکت فرانسوی در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. این موضوع را به راحتی میتوان از تشابه چهره این خودرو با پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۵ متوجه شد. نسخه اسپرت این خودرو موسوم به پژو ۳۰۹ GTi، یک پیشرانه ۱.۹ لیتری چهارسیلندر دارد که به راحتی قابل ارتقا است. مشتریان بریتانیایی علاقه دارند تا سوپرشارژر روترکس، منیفولد ورودی سفارشی و دیفرانسیل لغزش محدود Xtrac را روی این خودرو نصب کنند.
تیون پژو ۳۰۹ به سبک بریتانیاییها
نمونه خاصی از پژو ۳۰۹ جیتیآی که در تصویر میبینید، متعلق به یک مهندس سابق تیم اسپرت و تیونینگ پرودرایو در بریتانیا بوده است. او از تجربه خود در موتوراسپرت بهره گرفت تا این خودرو را به طور کامل اصلاح کند. تنها در طی سه سال، این پژو ۳۰۹ متحول شده است و اکنون خودرویی جذاب برای پیست به شمار میرود.
قطعات جدیدی که اندکی قبل به آنها اشاره کردیم، به این پژو کوپه خاص اضافه شدهاند. همچنین رادیاتور آلومینومی و اینترکولر نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. با اضافه شدن تمامی این قابلیتها، این پژو خاص اکنون ۳۷۰ اسببخار قدرت تولید میکند. البته مهندس تیونر تقویت سیستم ترمز خودرو را فراموش نکرده است. ترمزهای AP با کالیپرهای بزرگ شش پیستونی در جلو، سیستم انتقال قدرت جدید و اگزوز سفارشی نیز از دیگر تغییرات پژو ۳۰۹ خاص بریتانیایی هستند.
خودروهای مسابقهای باید تا حد امکان سبک باشند، از این رو مالک خودرو تا حد امکان تجهیزات کابین را با نمونههای بهتر جایگزین کرده است. رول کیج، صندلیهای مسابقهای اسپارکو، فرمان OMP با چرم آلکانترا و ترمز دستی الکتریکی را در کابین این خودرو میتوان دید. مالک این پژو خاص میگوید که حدود ۱۲۵ هزار دلار برای تقویت این خودرو خرج کرده است اما از زمان آمادهسازی خودرو تاکنون، تنها ۱۱۳ کیلومتر را با آن پیموده است.