تسلا طی ماههای اخیر، طرح بلندپروازانهای را برای مونتاژ خودروهایش ارائه کرد. بااینحال خودروساز آمریکایی هنوز به استفاده از این طرح علاقه نشان نداده است. در سوی دیگر چینیها تصمیم گرفتند تا با استفاده از فرآیند جدید تسلا، سرعت تولید شیائومی SU7 را افزایش دهند.
فرآیند جدید مونتاژ تسلا با نام گیگاکستینگ شناخته میشود و براساس ریختهگری در مقیاس بزرگ استوار است. در فرآیند مونتاژ ساده بسیاری از اجزای منفرد یک خودرو با ریختهگری جداگانه تولید میشوند. بااینحال روش جدید تسلا ریختهگری تمامی اجزای خودرو را به همراه یکدیگر انجام میدهد.
ریختهگری در اجزای بزرگ، باعث میشود تا کارخانه به فضای کمتری نیاز داشته باشد. این روش ایمنی خودرو را نیز افزایش میدهد، چرا که تولید قطعات بزرگ ایمنی بیشتری را برای بدنه خودرو فراهم میکند. درنهایت قطعاتی که بهصورت اجزای بزرگ ریختهگری میشوند، سبکتر هستند. سبکشدن وزن خودروهای الکتریکی، به افزایش برد آنها کمک میکند. علاوه بر شیائومی، شرکتهای چینی دیگر ازجمله ایکس پنگ و نیو نیز به استفاده از این روش روی آوردهاند.
آشنایی با فرآیند جدید و سریع تولید شیائومی SU7
سیستم جدید تولید شیائومی ابعادی به اندازه دو زمین بسکتبال دارد و با نام تی ۹۱۰۰ شناخته میشود. این دستگاه ریختهگری ۷۲ قطعه را بهصورت یکجا انجام میدهد. تا پیش از این برای تولید شیائومی SU7 لازم بود تا تمامی این ۷۲ قطعه بهصورت جداگانه ریختهگریشده و سپس به یکدیگر جوش داده شوند.
فرآیند جدید باعث میشود تا به ازای هر ۱۰۰ ثانیه، یک بدنه شیائومی SU7 بهصورت کامل ریختهگری شود که ۴۵ درصد زمان تولید را کاهش میدهد. استفاده از روش جدید ریختهگری، ۱۷ درصد وزن خودرو را کاهش میدهد و عمر پنل یکپارچه کف خودرو را به میزان ۱۰ برابر ارتقا خواهد داد. استفاده از این روش باعث میشود تا استحکام قطعات شیائومی SU7 در برخوردهایی با شدت متوسط افزایش یابد.
کارخانه شیائومی از درجه اتوماسیون بالایی برخوردار است. زمانی که این کارخانه در حداکثر ظرفیت خود قرار گیرد، قادر خواهد بود در هر ساعت ۴۰ خودرو تولید کند. در این کارخانه بیش از ۷۰۰ ربات کوچک و ۱۸۱ واحد ربات متحرک مستقل قرار دارد که قطعات ریختهگریشده را به خط مونتاژ تحویل میدهند. شیائومی برای کنترل کیفی نیز از سیستم بازرسی X-Eye استفاده میکند که با دقت ۹۹.۹ درصد، عیوب مونتاژی را تشخیص خواهد داد.