بازار خودرو در بهار ۱۴۰۳، روزهای نامطلوبی را سپری میکند. قیمتها درحال تلاطم هستند و هر روز شاهد کاهش یا افزایش قیمت یک خودرو هستیم. دلیل اصلی بروز این وضعیت، عرضه نامنظم خودرو به بازار است که خریداران و فروشندگان را درحال تردید قرار میدهد. بخش قابلتوجهی از این عرضه نامنظم، بهدلیل کاهش تیراژ تولید سایپا رخ داده است.
سایپا دومین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری در ایران است، ازاینرو کاهش یا افزایش عرضه این خودروساز تأثیر قابلتوجهی بر وضعیت بازار دارد. تیراژ تولید سایپا در فروردینماه امسال براساس گزارش وزارت صنعت حدود ۲۶ درصد کمتر از سال گذشته بوده است. کاهش عرضه خودروهای اقتصادی همچون کوییک و ساینا به بازار، قیمت این خودروهای مقرونبهصرفه را افزایش میدهد. به ازای هر میلیون تومان افزایش قیمت کوییک و ساینا، گروه بزرگتری از مشتریان قابلیت خرید خودرو را از دست میدهند.
جزئیات کاهش تیراژ تولید سایپا و پارس خودرو
گروه سایپا در فروردین امسال، ۱۰,۸۷۳ دستگاه کوییک و ساینا تولید کرده است. این گروه در فروردین ۱۴۰۲، ۱۶ هزار و ۱۲۰ دستگاه از همین خودروها را به تولید رسانده بود. بنابراین در فروردین ۱۴۰۳، سایپا ۵۲۰۰ دستگاه کوییک و ساینا کمتری به تولید رسانده است.
اوضاع در بخش تولید شاهین اندکی بهتر است. تیراژ تولید سایپا شاهین در فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۳۳۳۱ دستگاه بود که نسبت به آمار ۲۹۰۱ دستگاهی فروردین پارسال، رشد مناسبی را نشان میدهد. بااینحال این میزان از تیراژ شاهین پاسخگوی نیاز ثبتنامکنندگان دور دوم سامانه یکپارچه نخواهد بود. اوضاع تولید وانت پراید یا سایپا ۱۵۱ نیز با تولید ۳۰۶۳ دستگاه، تقریباً بدون تغییر نسبت به سال گذشته باقی مانده است.
یکی از بزرگترین دلایل کاهش عرضه محصولات سایپا، توقف مونتاژ کوییک معمولی در پارس خودرو است. تولید این خودرو در پارس خودرو به صفر رسیده است، درحالیکه فروردینماه سال گذشته، دو هزار و ۲۳۹ دستگاه کوییک معمولی توسط پارس خودرو به تولید رسید. از خودرو سهند، محصول جدید پارس خودرو نیز تنها دو دستگاه تولید شد. تولید پارس خودرو در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۷ درصد کاهش یافته است.