عرضه ChatGPT لحظه‌ تعیین‌کننده‌ای در تاریخ هوش مصنوعی بود

«ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل و شرکت مادر آن، آلفابت، در جریان رویداد سالانه فناوری Salesforce موسوم به Dreamforce، درباره عرضه هوش مصنوعی ChatGPT توسط شرکت OpenAI و تأثیر آن بر شرکت خود صحبت کرد و از این اتفاق به‌عنوان نقطه‌عطف بزرگی در مسیر توسعه هوش مصنوعی یاد کرد.

اعتبار عرضه اولین چت‌بات برای OpenAI است

پیچای در گفتگو با «مارک بنیوف»، مدیرعامل Salesforce، درباره تأثیر ChatGPT بر گوگل گفت:

«گوگل در آن زمان در حوزه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، پیشرفت‌های قابل توجهی مانند توسعه نسخه داخلی یک چت‌بات، داشت. اما حق با شماست، اعتبار نخستین چت‌بات عمومی به OpenAI تعلق دارد.»

او با اشاره به اینکه گوگل پیش از آن سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه هوش مصنوعی انجام داده بود (از تیم‌های تحقیقاتی تا تولید تراشه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط) در ادامه گفت:

«برخلاف تصوری که در بیرون وجود داشت، عرضه ChatGPT برای من بسیار هیجان‌انگیز بود؛ چون می‌دانستم پنجره جدیدی را برای این عرصه باز کرده است.»

از انتشار ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ و به‌ویژه حمایت مایکروسافت از آن، به عنوان یک چالش جدی برای جایگاه گوگل در عرصه هوش مصنوعی یاد شده است. در آن زمان گفته شده بود که تیم مدیریت گوگل پس از این رویداد حالت «کد قرمز» را اعلام کرده و پیچای دستور داد چندین تیم داخلی کاملاً روی توسعه هوش مصنوعی متمرکز شوند.

پیچای در صحبت‌های خود همچنین توضیح داده که گوگل در آن زمان تصمیم نداشته تا خیلی سریع رقیبی برای ChatGPT عرضه کند، چرا که این شرکت «ریسک اعتباری بالاتری» نسبت به OpenAI داشته است.

گوگل نهایتاً در مارس ۲۰۲۳ چت‌بات خود را با نام Bard معرفی کرد؛ محصولی که بعدها با تغییر نام به جمینای (Gemini) به برند اصلی هوش مصنوعی این شرکت تبدیل شد.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها