صادرات شمش ایران به عراق ۷ برابر شده است/ تغییر سیاست تجاری با ۱۵ کشور همسایه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

عراق شرایط نیاز به شمش و محدودیت میلگرد را به همه صادرکنندگان ایرانی اعلام کرده است.

کد خبر : ۱۷۸۰۶۵

به گزارش ایبنا، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به انتشار اخباری در خصوص تعرفه‌های سنگین صادرات میلگرد و از دست دادن بازار عراق، اظهار داشت: عراق برای تجارت با کشور‌های همسایه یک فرمول با عنوان محدودیت در کالا‌های مشابه داخل دارد که مربوط به امروز نیست؛ از این رو کالا‌هایی که در داخل کشور تولید شود، واردات را محدود می‌کند.

وی افزود: اکنون چندین واحد تولید میلگرد در عراق احداث شده است که شمش را تبدیل به میلگرد می‌کند، در همین راستا واردات میلگرد را محدود و در مقابل واردات شمش ایران را افزایش داده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: این نوع تجارت عراق فقط مختص با ایران نیست، بلکه با همه کشور‌ها از جمله ترکیه نیز این‌گونه تجارت می‌کند و در کالا‌هایی که تولید مشابه داشته باشد واردات انجام نمی‌دهد.

تجار و تولیدکنندگان نیاز بازار‌های هدف را شناسایی کنند

وی با بیان اینکه تجار و تولیدکنندگان باید نیاز بازار‌های هدف را بشناسند، گفت: عراق شرایط نیاز به شمش و محدودیت میلگرد را به همه صادرکنندگان ایرانی اعلام کرده است.

آل اسحاق ادامه داد: عراق اکنون در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله گوجه فرنگی اعلام کرده است که تولیدکنندگان این امکان را دارند که در این کشور اقدام به تولید گوجه و رب کنند و زمینه این اقدام نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی صادرات ایران به عراق در پنج ماه، گذشته گفت: بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از کاهش صادرات ایران به عراق به خاطر کاهش صادرات گاز با هدف رفع نیاز داخل بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ابراز کرد: غیر از مساله صادرات گاز، در سایر بخش‌ها و گروه‌های کالایی رشد داشته‌ایم که امیدواریم شرایط تجارت در نیمه دوم سال بهتر شود.

وحدت فرماندهی وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت در بخش تجارت

وی با بیان اینکه برای توسعه تجارت نیازمند هماهنگی و وحدت فرماندهی بین نهاد‌های متولی هستیم، گفت: مسئولان ما در وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت باید تغییر رویکرد نسبت به تجارت با کشور‌های همسایه به ویژه عراق داشته باشند.

آل اسحاق اضافه کرد: اکنون در شرایط عادی قرار نداریم، باید راهکار‌ها نسبت به شرایط غیر عادی تهیه شود و رویکرد جدید در تجارت کشور در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه با روش‌های گذشته نمی‌توان در شرایط جدید تجاری بین کشور‌ها پیش رفت.

تجارت با کشور‌های همسایه توسعه یابد

وی با اشاره به فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: امکان حل مسائل تجاری وجود دارد، باید برای تجارت با ۱۵ کشور همسایه با وحدت فرماندهی و توسعه روابط اقتصادی برنامه ریزی کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: باید وزارتخانه‌های متولی و بانک مرکزی نگاه به تجارت با کشور‌های همسایه را تغییر بدهند تا بتوانیم ضمن حفظ روابط اقتصادی و تجاری، بازار‌های جدید را دنبال کنیم.

 به تازگی حسین سلاح ورزی از اعضای اتاق بازرگانی ایران در شبکه اجتماعی ایکس از اعمال تعرفه از سوی عراق بر واردات میلگرد از ایران خبر داده بود.

حمید قنبری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این باره اعلام کرده است: عراق در سال‌های اخیر برخی کارخانه‌های تولید میلگرد خود را که سال‌ها غیرفعال بودند، دوباره فعال کرده است. طبیعی است که برای حمایت از این تولید داخلی، تعرفه واردات را بر همه کشور‌ها ـ از جمله ایران ـ افزایش دهد. این تصمیم ناظر به سیاست صنعتی خودشان است و نه اقدامی علیه ایران. ما نیز در کشور خود بار‌ها برای حمایت از صنایع داخلی، محدودیت‌هایی بر واردات اعمال کرده‌ایم. انتظار اینکه دیگران چنین نکنند، با منطق اقتصاد امروز سازگار نیست.

وی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: ایران برق و گاز را به عراق فروخته است؛ نه اینکه یارانه‌ای داده باشد. قیمت این صادرات همواره بر اساس مذاکره و چانه‌زنی میان دو طرف تعیین شده است. هیچ‌گاه توافقی وجود نداشته که فروش انرژی به شرط چشم‌پوشی عراق از حمایت از تولید داخلی خود باشد. این دو موضوع ماهیتاً مستقل از یکدیگرند.

معاون اقتصادی وزیر امپر خارجه خاطر نشان کرد: برادری و حسن همجواری جایگاه خود را دارد و محاسبات اقتصادی نیز جایگاه خود را. معنای دیپلماسی اقتصادی همین است؛ هر موضوع در جای درست خود دیده شود، سیاست و اقتصاد در کنار یکدیگر پیش بروند، بی‌آنکه مرزهایشان مخدوش شود.

قنبری تاکید کرد: تصمیم عراق درباره تعرفه میلگرد بیش از آنکه نشانه «بی‌توجهی به برادری» یا «ضعف دیپلماسی اقتصادی» باشد، انعکاس یک سیاست حمایتی داخلی است. نقد دقیق‌تر آن است که ما باید در سطح مذاکرات تجاری فعال‌تر باشیم، با رفع موانع، راه‌های تازه برای حضور در بازار عراق بیابیم و از ترکیب ابزار‌های اقتصادی و دیپلماتیک برای تثبیت جایگاه ایران در این بازار بهره ببریم.

 

منبع: ایرنا

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها