اولین خودرو تمام برقی بنتلی قرار است سال آینده عرضه شود. با رونمایی از کانسپت بنتلی EXP 15 تقریباً میدانیم با چه خودرویی سروکار خواهیم داشت.
خودروی مفهومی EXP 15 یکی از عجیبترین کانسپتهای این خودروساز انگلیسی است. این خودروی برقی سهنفره دارای دو درب در سمت چپ و یک درب در سمت راست است.
طراحان میگویند که در طراحی آن از مدل بنتلی Speed Six Blue Train محصول ۱۹۳۰ الهام گرفتهاند؛ خودرویی سهنفره که نام آن برگرفته از «وولف بارناتو»، راننده مشهور خودرو بنتلی در مسابقه با یک قطار فرانسوی بود. این تأثیرات در کاپوت طولانی، جلوپنجره صاف، ردیف عقب قابل چرخش، گلگیرهای عقب برجسته و فضای داخلی سهنفره مشهود است.
در نمای جلو شاهد شباهتهایی به محصولات جدید بی ام و و در نمای عقب شاهد نوار نوری سراسری شبیه به محصولات خودروسازان چینی هستیم.
بنتلی EXP 15 یک لیموزین است یا یک گرندتور؟
بنتلی مدل EXP 15 را یک لیموزین توصیف میکند، اگرچه ظاهر کوپهمانند آن بیشتر یادآور کانتیننتال GT است. صندلی راننده در سمت راست قرار دارد و یک صندلی دیگر در پشت آن و یک صندلی سوم در سمت چپ عقب خودرو قرار دارد. در رندرها، بنتلی یک تخت سفارشی مخصوص سگ را نشان میدهد که میتوان آن را در مقابل صندلی عقب سمت چپ قرار داد. هیچگونه صندلی سرنشین واقعی وجود ندارد. مشتریان بنتلی خودشان رانندگی میکنند یا یک راننده مخصوص دارند. یک نوع درب عقب با صندلیهای پیکنیک یکپارچه به چشم میخورد.
از آنجایی که خودروهای الکتریکی برای خنکسازی موتور نیازی به جلوپنجره بزرگ ندارند، بنتلی در عوض یک عنصر نورپردازی برجسته و تزئینی در جلو نصب کرده است که «رابین پیج»، طراح ارشد بنتلی، آن را «هنر دیجیتال» توصیف میکند. در زیر کاپوت طولانی این خودرو هیچ موتوری قرار ندارد، بلکه دو محفظه بار مجزا وجود دارند که از مرکز باز میشوند.
در فضای داخلی شاهد نمایشگرهای متعدد هستیم، اما بنتلی برای بسیاری از جزئیات کلاسیک ارزش قائل بوده است: در کابین از کنترلهای فیزیکی برای تهویه مطبوع و فرمان و همچنین منسوجات زیبا از یک شرکت سنتی انگلیسی با بیش از ۲۵۰ سال سابقه استفاده شده است.
به گفته بنتلی، این کانسپت بین مدلهای فعلی کانتیننتال GT (کوپه)، فلایینگ اسپر (سدان) و بنتایگا (شاسی بلند) قرار میگیرد.
در نگاه اول، EXP 15 بهعنوان یک رویکرد کاملاً متفاوت با سنت بنتلی به نظر میرسد؛ اما در واقع با تاریخ این برند همخوانی دارد. «اتوره بوگاتی» زمانی بنتلی ۳-Litre را «سریعترین کامیون جهان» توصیف کرده بود. در مقایسه با خودروهای مسابقهای ظریف بوگاتی، مدلهای بنتلی پرقدرت و بسیار بزرگ بودند؛ اما در پیست مسابقه موفق بودند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این کانسپت بحثبرانگیز موفقیتهای گذشته بنتلی را تکرار خواهد کرد یا خیر.