باتری جدید لیتیوم منگنز جنرال موتورز، برد حرکتی ۶۴۳ کیلومتر را فراهم می‌کند

جنرال موتورز با همکاری ال‌جی باتری لیتیوم منگنز غنی (LMR) را برای پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای الکتریکی خود توسعه خواهد داد. خودروساز آمریکایی می‌گوید شیمی باتری جدید ایمن‌تر، انرژی متراکم‌تر و کم‌هزینه‌تر از فناوری فعلی است.

هدف جنرال موتورز این است که به اولین خودروساز تبدیل شود که از باتری‌های LMR در خودروهای برقی استفاده‌ می‌کند و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۸ تولید تجاری آنها را در آمریکا آغاز کند. ماه گذشته، فورد اعلام کرد از سال ۲۰۳۰ استفاده از باتری لیتیوم منگنز را برای مدل‌های برقی‌‌اش آغاز خواهد کرد.

در باتری خودروهای برقی، کاتد یا الکترود منفی معمولاً از نیکل، کبالت و منیزیم ساخته می‌شوند. کبالت، به‌عنوان جز کلیدی این ترکیب، گران‌ترین ماده باتری است و تحت شرایطی استخراج می‌شود که اغلب حقوق بشر را نقض می‌کند؛ به همین دلیل به آن «الماس خونین باتری‌ها» می‌گویند. جنرال موتورز و شرکت‌های دیگر مانند تسلا دنبال تولید باتری‌های بدون کبالت هستند. به‌عنوان جایگزین، سلول‌های باتری LMR از مقدار بیشتری منگنز مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده می‌کنند اما ظرفیت و چگالی انرژی بیشتری ارائه می‌دهند.

تفاوت‌های باتری لیتیوم منگنز با باتری‌های دیگر

جنرال موتورز با همکاری ال‌جی انرژی سولوشن حدود ۳۰۰ سلول LMR در مقیاس کامل را برای درک شیمی این نوع باتری تولید کرده است.

نسل فعلی محصولات برقی شورلت و کادیلاک از باتری‌های پرظرفیت نیکل بهره می‌برند که انرژی کافی برای برد حرکتی ۳۰۰ تا ۳۲۰ مایل (۴۸۳ الی ۵۱۵ کیلومتر) را تأمین می‌کنند. به گفته جنرال موتورز، باتری‌های LMR جدید متراکم‌ترند و به‌دلیل شکل منشوری خود بهره‌وری فضایی بیشتری دارند و برد حرکتی ۴۰۰ مایل (۶۴۳ کیلومتر) را فراهم می‌کنند. سلول‌های منشوری به‌صورت تخت در محفظه‌های محکم بسته‌بندی می‌شوند و تولید آن‌ها نسبت به سلول‌های استوانه‌ای پیچیدگی کمتری دارد. این مزایا می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودروهای برقی شود که درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت خودرو محسوب می‌شود.

این سلول‌ها را سرمایه‌گذاری مشترک اولتیوم سلز، جنرال موتورز و ال‌جی تولید می‌کند و انتظار می‌رود پیش‌تولید آنها از اواخر ۲۰۲۷ آغاز شود. طرح نهایی در مرکز توسعه سلول باتری جنرال موتورز در وارن میشیگان و تأسیسات ال‌جی انرژی سولوشن تأیید خواهد شد. سال گذشته، جنرال موتورز سهام خود در کارخانه تولید باتری در لنسینگ را به ال‌جی فروخت.

باتری لیتیوم منگنز با چالش‌هایی مانند کاهش ظرفیت شدید منجر به کاهش برد حرکتی و افت پایداری حرارتی روبه‌روست ولی جنرال موتورز می‌گوید برنامه‌هایی برای رفع این مشکلات دارد.

خودروسازان در تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای برقی پیش از تأثیرگذاری شدید جنگ تجاری دونالد ترامپ روی قیمت مواد وارداتی اصلی در تولید باتری از چین هستند. بیش از ۷۰ درصد تولید جهانی باتری‌های لیتیوم یونی در چین انجام می‌شود.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها