سال ۱۴۰۳ تاکنون سالی پرضرر برای فعالان بورس و بازار خودرو بوده است. شاخص کل بازار سرمایه در ۷ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۸.۵۶ درصد افت کرده است.
البته رکورد افت ارزش در اختیار بازار خودرو قرار دارد. بررسی کلی معاملات خودرویی در امسال نشان میدهد شاخص این بازار در ۷ ماه اخیر ۱۳.۵ درصد افت کرده است.
در این آمار، شاخصهای طلایی در صدر جدول قرار دارند. صدرنشین جدول داراییها در ۷ ماه اخیر سکه طلا طرح جدید با ۴۴.۵۴ درصد رشد است. در جایگاه دوم، ربع سکه طلا با ۳۴.۷۲ درصد رشد و در جایگاه سوم گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۲.۷ درصد رشد قرار دارد. قیمت دلار آزاد با احتساب نرخ ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان در آخرین روز بازار ۱۴۰۲ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳، حدود ۷.۲۲ درصد رشد کرده است.
نگاهی به روند افت قیمتها در بازار خودرو
افت قیمتها در بازار خودرو از پایان تابستان آغاز شد. با ورود به دومین ماه پاییز، قیمتها بیشتر در سراشیبی افت قرار گرفتند. درنهایت کار به جایی رسید که قیمت برخی خودروهای مونتاژی از نرخ کارخانهای آنها نیز کمتر شد. ادامه عرضه اقساطی خودروها از سوی خودروسازان نیز به این موضوع دامن زده است که نتیجه آن را میتوانیم در افت قیمت هماهنگ اکثر مدلها مشاهده کنیم.
اگر به خاطر داشته باشید، نیمه دوم سال ۱۴۰۲ نخستین سری از خودروهای وارداتی به مشتریان تحویل داده شدند. بسیاری از مالکان خودروهای وارداتی آن زمان با خودروهایشان را با خودروبر حمل کردند تا کیلومتر خودروها از وضعیت صفر خارج نشود. آن زمان بسیاری بر این عقیده بودند که با گذر زمان، قیمت خودروهای وارداتی جدید افزایش مییابد و سود سرشاری نصیب آنها میشود.
باوجوداین، افزایش تعداد خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳، باعث شد بازار خودرو با افت قیمتها مواجه شود. این روزها اگر در سطح شهر قدم بزنید، نسخههای مختلفی از نسل جدید تویوتا کرولا، تویوتا لوین و خودروهای جتا را خواهید دید که در خیابانها تردد دارند. این وضعیت نشان میدهد طرح مالکان برای کسب سود از خودروهای وارداتی چندان موفق پیش نرفته و آنها اکنون ناچار به استفاده از این خودروها هستند.