شرکت خودروسازی فولکسواگن طبق وعده خود در نمایشگاه CES، اقدام به افزودن هوش مصنوعی ChatGPT به دستیار صوتی خودروهای خود کرده است و اکنون محصولات این شرکت میتوانند تجربه متفاوت و بهتری را برای سرنشینان و راننده رقم بزنند.
ChatGPT چه امکاناتی را برای خودروهای فولکسواگن بههمراه دارد؟
فولکسواگن تاکنون دستیار صوتی و هوش مصنوعی مبتنیبر پردازش ابری اختصاصی خود را در اختیار مشتریان این شرکت قرار میداد؛ اما اخیراً قدرت ChatGPT را هم به خودروهایش اضافه کرده است. البته افزوده شدن مدل هوش مصنوعی OpenAI به محصولات فولکسواگن بهمنظور بازطراحی سیستم تعامل با کاربر خودروها نیست؛ بلکه بهعنوان یک افزونه با امکانات بیشتر عمل خواهد کرد که میتواند قابلیتهای فراتر از مسیریابی یا کنترل تنظیمات خودرو را برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورد.
خودروهای فولکسواگن درحالحاضر به دستیار صوتی Ida مجهز هستند که سرنشینان میتوانند دستور انجام کارهای مختلف مرتبط با تنظیمات یا مسیریابی را به آن بدهند. همچنین اگر این دستیار قادر به انجام دستورات نباشد، هوش مصنوعی ابری Cerence وارد کار میشود که توان پردازش فرمانهای پیچیدهتر را دارد و میتواند از اطلاعات آنلاین برای انجام درخواستها کمک بگیرد. حالا به لطف همکاری با OpenAI، سرویس Cerence Chat Pro میتواند از اطلاعات ارائهشده توسط ChatGPT هم بهرهمند شوند و گزینههای مختلفی از جمله پیشنهاد مقاصد مناسب با کاربر تا سرگرم کردن سرنشینان با پرسیدن سوالات و برگزاری کوئیز را ارائه دهد.
استفاده از هوش مصنوعی در خودروها، نگرانیهایی را پیرامون امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد در پی داشته است. البته فولکسواگن رسماً اعلام کرده است که سرویسهای هوش مصنوعی به هیچکدام از اطلاعات حساس خودرو دسترسی نخواهند داشت و دادههای ثبتشده نیز پس از هربار استفاده از دستیار صوتی، حذف خواهند شد. اغلب مدلهای قابل عرضه از سال آینده میلادی، شامل نسخه آزمایشی هوش مصنوعی میشوند و دارندگان خودروهای قدیمیتر نیز باید اقدام به خرید اشتراک سرویس Plus Speech این شرکت نمایند.
فولکسواگن اولین شرکتی است که امکانات مبتنیبر ChatGPT را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد و شاید این مسئله بتواند در آینده، روی میزان فروش محصولات آن تأثیر داشتهباشد. البته سایر شرکتها از جمله مرسدسبنز هم درحال آزمایش قابلیتهای مرتبط با هوش مصنوعی OpenAI روی خودروهای خود هستند؛ اما هیچکدام تاکنون اقدام به ارائه سرویس عمومی به مشتریان خود نکردهاند. بهنظر میرسد که فولکسواگن میخواهد از چتباتهای هوش مصنوعی بهعنوان گزینهای فراتر از دستیار هوشمند استفاده کند و ترتیبی دهد تا سرنشینان بتوانند تعامل طبیعیتر و آسانتر با خودرو خود داشتهباشند.