اخیراً، هیدئو کوجیما برخی از ایدههای استفاده نشده در بازیهایش مانند استفاده از تأثیر گذر زمان بر رویدادهای گیمپلی را به اشتراک گذاشته است.
هیدئو کوجیما، خالق افسانهای بازیهایی مانند Metal Gear Solid و Death Stranding 2، اخیراً ایدههای جالبی درباره گذر زمان در بازیها مطرح کرده است. اکنون چهار دهه میشود که کوجیما در حال ساخت بازی است. او در این مدت، با خلق شخصیتهایی به یاد ماندنی، مضامین عمیق و مکانیکهای جدیدی در گیمپلی که گاهی مرز بین بازی و واقعیت را محو میکنند، شهرتی جهانی به دست آورده است. تازهترین بازی او، یعنی Death Stranding 2: On the Beach، قرار است در تاریخ ۳ تیر منتشر شود.
اخیراً کوجیما در پادکستش، در جریان تبلیغات پیش از انتشار این بازی، درباره برخی از پروژههای خاص صحبت کرده است. در آخرین قسمت این پادکست، او اشاره کرد برخی ایدههای ماندگار در گیمپلی بازیهایش بر استفاده از گذر زمان استوار بودهاند. به عنوان مثال در بازی Metal Gear Solid 3، اگر بازیکن ساعت کنسول را یک هفته جلو ببرد، تکتیراندازی با نام The End در میانه مبارزه با اسنیک به دلیل پیری جانش را از دست میدهد.
کوجیما همچنین در آخرین قسمت پادکست KOJI10، چند ایده دیگر مرتبط با زمان را که هنوز در بازیها استفاده نشدند، مطرح کرده است. در مرحلهای از توسعه Death Stranding 2، او در نظر داشت کاری کند تا ریش سم پورتر بریجز با گذشت زمان رشد کند و بازیکن مجبور باشد هر از گاهی آن را اصلاح کند. او در نهایت این ایده را کنار گذاشت، چرا که نگران بود ظاهر نامرتب نورمن ریدس، بازیگر نقش اصلی، روی جذابیتش تاثیر بگذارد. کوجیما احتمال استفاده از این ایده را در عناوین آینده رد نکرد.
او همچنین به سه ایده جالب دیگر در مورد گیمپلی وابسته به زمان اشاره کرد:
- ۱. بازیای که شخصیت در آن به صورت واقعی پیر شود و با افزایش سن، ضعیفتر گردد.
- ۲. بازیای که در آن، بازیکن چیزی مانند سرکه یا پنیر خلق کند که برای بلوغ و تکامل به زمان نیاز داشته باشد.
- ۳. مشکل فراموشی در شخصیت بازی وجود داشته باشد. بازیکن باید تلاش کند بازی را به سرعت تمام نکند، زیرا در غیر این صورت شاید شخصیت بازی اطلاعات و تواناییهایش را فراموش کند و دیگر توانی برای حرکت کردن نداشته باشد.
ایده سوم برای جلوگیری از وقفه طولانی در انجام یک بازی است. طبق این ایده مثلاً در بازی The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered زمانی که وقفهای ایجاد شود، شخصیت بازی برخی تواناییهایش را فراموش خواهد کرد. در واقع، بازیهای کوجیما اغلب با رویکرد شبیهسازی شرایط انسانی ساخته میشوند. زمان نیز مفهوم آشنایی برای همه انسانها است و برخی از ایدههای کوجیما میتوانند بازتاب دهنده کاهش توانایی انسان با بالا رفتن سن باشند.