چگونه فروش خودروهای برقی به مصرف‌کنندگان ایرانی را افزایش دهیم؟

خودروهای برقی در سال ۱۴۰۲ با سروصدای زیاد وارد بازار شدند اما تنها مدتی بعد، تمامی هیجان اولیه ورود این خودروها از بین رفت. فروش خودروهای برقی در ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست و البته دلایل بسیاری برای این عدم فروش مطلوب وجود دارد. زیرساخت استفاده از خودروهای برقی در ایران فراهم نیست، قیمت این خودروها گران است و مشوق چندانی نیز برای خرید آن‌ها ارائه نمی‌شود.

فروش خودروهای برقی در ایران مطابق برنامه پیش نرفت

تمامی موارد فوق در کنار یکدیگر باعث شده‌اند تا خودروهای الکتریکی در ایران بدون مشتری باقی بمانند. حتی رانندگان تاکسی نیز علاقه چندانی به خرید این خودروها نشان نداده‌اند و پس از مقاومت آن‌ها، جک J4 به‌عنوان اتومبیل جدید ناوگان تاکسیرانی انتخاب شد. اکنون نیز قیمت خودروهای برقی در بازار آزاد در وضعیت نزولی قرار دارد و به نظر می‌رسد فروش این خودروها برای مالکان آن‌ها چندان ساده نباشد.

ممکن است تصور کنیم که شرکت‌های خودروسازی تنها در زمینه قیمت‌گذاری و ارائه شرایط فروش منعطف می‌توانند مفید ظاهر شوند اما واقعیت چیز دیگری است. به‌عنوان مثال نمایندگی‌های نیسان در بریتانیا به مالکان نیسان لیف، امکان شارژ رایگان در نمایندگی‌ها را اعطا می‌کردند. بنابراین اگر مالکان خودرویی همچون KMC EJ7 شانس استفاده از شارژر سریع و مقرون‌به‌صرفه را در نمایندگی‌ها داشته باشند، تمایل بیشتری به خرید این خودرو نشان خواهند داد.

شرایط فروش مطلوب، چیزی که مشتریان می‌خواهند

بااین‌حال بزرگ‌ترین مانع در افزایش فروش خودروهای برقی به مشتریان، قیمت و شرایط فروش آن‌هاست. دولت‌های اروپایی برای حدود یک دهه، مشوق‌های مالی بسیاری را برای خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی ارائه کردند تا فروش این خودروها افزایش یابد. به‌عنوان مثال اگر در انگلستان یک خودرو برقی خریداری می‌کردید، دولت ۵۰۰۰ پوند از قیمت آن را به شما پس می‌داد. این رقم برای خودروهای پلاگین هیبریدی ۴۵۰۰ پوند بود. البته این مشوق‌ها اکنون پایان یافته‌اند که در نتیجه آن، فروش خودروهای برقی روزبه‌روز درحال کاهش است.

اجاره، راهکاری برای افزایش فروش خودروهای برقی

خودروسازان برای آن‌که مشتریان همچنان به خرید خودروهای برقی علاقه‌مند باشند، راهکارهای دیگری اندیشیده‌اند. راهکار مشترک تمامی آن‌ها، اجاره خودرو به مدت چند سال است. در ادامه نگاهی به برخی خودروهای برقی ارزان‌قیمت در بازار آمریکا خواهیم داشت:

فیات ۵۰۰e

قیمت خودرو: ۳۴۰۰۰ دلار

پیش پرداخت: حداقل ۲۹۹۹

اقساط ماهانه: ۳۶ قسط ماهانه ۱۹۹ دلار

مجموع قیمت اجاره سه ساله: ۱۰۱۶۳ دلار (۳۰% قیمت خودرو)

هیوندای آیونیک ۵

قیمت خودرو: ۴۳۰۰۰ دلار

پیش‌پرداخت: ۳۹۹۹ دلار

اقساط ماهانه: ۲۴ قسط ماهانه ۱۹۹ دلار

مجموع قیمت اجاره دو ساله: ۸۷۷۵ دلار (۲۰.۵% قیمت خودرو)

کیا EV6

قیمت خودرو: ۴۲۶۰۰ دلار

پیش‌پرداخت: ۳۹۹۹ دلار

اقساط ماهانه: ۲۴ قسط ماهانه ۱۷۹ دلار

مجموع قیمت اجاره دو ساله: ۸۲۹۵ دلار (۲۰% قیمت خودرو)

مطابق آن‌چه در بالا می‌بینید، خودروسازان می‌توانند اتومبیل‌های برقی خود را با دریافت ۲۰ یا ۳۰ درصد قیمت آن‌ها، به مدت دو یا سه سال اجاره دهند. مشابه نرخ اجاره خودروهای برقی بازار آمریکا را برای یک خودرو برقی مونتاژ داخل یعنی KMC EJ7 شبیه‌سازی می‌کنیم:

قیمت خودرو: ۱.۳۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان

پیش‌پرداخت: ۱۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

اقساط ماهانه: ۶.۶۲۵.۰۰۰ تومان به مدت ۲۴ ماه

مجموع قیمت اجاره دو ساله: ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۲۲% قیمت خودرو)

کلام پایانی

باید به این موضوع اشاره کنیم که اجاره به شرط تملیک راهکار جدیدی در بازار خودرو ایران نیست و حتی سایپا در دوره‌ای با این روش پراید می‌فروخت. اجاره خودرو به مدت ۲ الی ۳ سال راهکاری سودآور هم برای مشتریان و هم برای خودروساز است.

خودروساز از خودروهایی که انبار دپو شده‌اند و به سختی فروش می‌روند، کسب سود می‌کند. در سوی مقابل افرادی که با قیمت‌های امروز قادر به خرید خودرو نیستند، یک خودرو برقی را برای مدتی اجاره می‌کنند. این مسئله حتی مورد استقبال مالکان خودرو نیز قرار خواهد گرفت، چرا که آن‌ها می‌توانند از یک اتومبیل برقی اجاره‌ای برای مدتی استفاده کنند، بدون آن‌که نگران دردسرهای نگرانی طولانی مدت یا فروش آن باشند.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها