شرکت فرانسوی بوگاتی طی روزهای اخیر از پرچمدار جدیدش، بوگاتی توربیون، رونمایی کرد. البته این خودرو با نام بوگاتی توربیلون نیز شناخته میشود. این ابرخودرو بیش از ۴ میلیون دلار قیمت دارد و با وجود بهرهمندی از پیشرانه هیبریدی، نسبت به مدل قبلی، بوگاتی شیرون، سبکتر است. اما چطور چنین دستاوردی در بوگاتی توربیلون محقق شده است؟ در این مطلب به چگونگی مهندسی ابرخودرو هیبریدی بوگاتی و کاهش وزن آن خواهیم پرداخت.
گامهای نخست کاهش وزن بوگاتی توربیلون
خودروهای هیبریدی همواره با مشکل وزن باتریها روبهرو هستند و هیچ راه فراری نیز برای ازدستدادن این وزن وجود ندارد؛ بنابراین لازم است مشکل وزن باتریها بهشکلی حل شود. بوگاتی توربیلون، همانند پورشه ۹۱۱ جیتیاس هیبریدی، از پکیج باتری کوچک ولی پرقدرت و با راندمان بالا استفاده میکند. پکیج باتری این خودرو ۲۵ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و براساس پلتفرم ۸۰۰ ولتی توسعه یافته است. برای افزایش راندمان این پکیج باتری کوچک از خنککننده منحصربهفردی استفاده شده است.
بوگاتی برای دفع حرارت باتریهای مدل توربیلون از سلولهای جداگانه استفاده میکند. این سامانه مایعی سیال دیالکتریک را در اطراف باتری به گردش درمیآورد. هر سلول سیستم خنککننده جداگانه خود را دارد و این سلولها با هیچ کانالی به یکدیگر متصل نیستند. جزئیات این سامانه هنوز مبهم است اما میدانیم امکان بهکارگیری این سیستم فقط برای پکیجهای باتری کوچک وجود دارد. این سامانه در مدل مفهومی کاترهام ۷ که اوایل ۲۰۲۴ رونمایی شد، نیز وجود داشت.
کاهش وزن بوگاتی توربیون از طریق سبکسازی موتور
بخش قابلتوجهی از وزن بوگاتی توربیون، شیرون و دیگر سوپراسپرتها به موتور و نحوه ساخت آن بستگی دارد. بوگاتی ادعا میکند مبدل گشتاور گیربکس سبکتر شده است. مبدل گشتاور توربیون علاوهبر کاهش وزن، چگالی توان ۶ کیلووات بر کیلوگرم را ارائه میدهد که حتی از چگالی توان موتورهای الکتریکی نیز بیشتر است. همچنین با ادغام موتور الکتریکی عقب خودرو در جعبه دنده، نیاز کمتری به چرخ دندههای اختصاصی وجود دارد. البته بوگاتی جزئیاتی درباره چیدمان چرخدندههای گیربکس و نحوه کاهش وزن آنها را اعلام نکرده است.
موتور بوگاتی توربیون از نوع V16 تنفس طبیعی است. با حذف چهار توربوشارژر موتور W16 شیرون، وزن پیشرانه به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است. همچنین حذف توربوشارژرها به معنای حذف سیستم اینترکولر و لولهکشی مایع خنککننده مخصوص است. به گفته بوگاتی، موتور W16 شیرون بین ۴۰۰ تا ۴۳۵ کیلوگرم وزن داشت. وزن موتور V16 بوگاتی توربیون فقط ۲۵۱ کیلوگرم است.
در مرحله آخر، کاهش وزن بوگاتی توربیون، به بخش بهینهسازی شاسی میرسیم. شاسی یکپارچه بوگاتی توربیلون از جنس فیبرکربن ساخته شده است. قطعاتی که نیاز به تقویت دارند، از طریق ریختهگری با آلومینیوم با چاپ سهبعدی آلومینیومی چندلایه شدهاند. جنس دیسک ترمزها نیز از نوع کربن سرامیک است که جرم زیادی را از نواحی جانبی خودرو حذف میکند. قطعات کابین خودرو نیز از تیتانیوم سبک ساخته شدهاند.
بوگاتی موفق شده است با کاهش وزن قابلتوجه مدل توربیون، آن را نسبت به شیرون سریعتر و البته مقرونبهصرفهتر کند. در دنیای سوپراسپرتها، استانداردهای جهانی با کاهش وزن بیشتر معنا پیدا میکند و بوگاتی نیز در این حوزه عملکرد فوقالعاده موفقی از خودش نشان داده است.