چرا خودروها موتور ۷ سیلندر ندارند؟

در طول تاریخ صنعت خودروسازی، تولیدکنندگان موتورهایی با دو تا شانزده سیلندر را آزمایش کرده‌اند، اما موتور ۷ سیلندر هرگز در خودروهای جاده‌ای استفاده نشده‌ است. دلیل آن در هندسه، تعادل، کاربردی بودن و کاهش هزینه‌ها خلاصه می‌شود.

یک موتور ۷ سیلندر به میل‌لنگ‌هایی با فاصله ۵۱.۴۳ درجه نیاز دارد. برخلاف فاصله منظم ۶۰ درجه‌ای یک موتور شش‌سیلندر خطی یا فواصل ۴۵ درجه‌ای یک موتور V8، این تقسیم‌بندی نامنظم، ماشین‌کاری و طراحی را پیچیده می‌کند. مهندسان در ساخت میل‌لنگی که بتواند بدون خم شدن بیش از حد تنش‌ها را تحمل کند، با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند شد.

عملکرد روان موتور به این بستگی دارد که چگونه نیروهای پیستون یکدیگر را خنثی می‌کنند. موتورهای شش‌سیلندر خطی و V8 صفحه متقاطع به‌طور طبیعی متعادل هستند، اما یک موتور هفت‌سیلندر نمی‌تواند به همان هماهنگی دست پیدا کند. اگرچه عملکرد موتور هفت‌سیلندر از موتورهای سه یا پنج‌سیلندر روان‌تر خواهد بود، اما همچنان ارتعاشات ناخوشایندی ایجاد می‌کند که باعث کاهش جذابیت آن می‌شود.

مشکلات دیگر موتور ۷ سیلندر

موتورهای هفت‌سیلندر خطی طول زیادی دارند و باعث ایجاد مشکلات بسته‌بندی در خودروها می‌شوند. همچنین در دورهای موتور بالا، خطر خم شدن میل لنگ را به همراه دارند. در مقابل، موتورهای پنج‌سیلندر (آئودی کواترو، ولوو ۸۵۰R) تعادلی بین کوچک بودن و جذابیت ایجاد کرده‌اند، درحالی‌که موتورهای سه‌سیلندر در خودروهای کوچک از میل تعادل بهره می‌برند. اما موتورهای هفت‌سیلندر بیش از حد بزرگ و نامتعادل هستند.

موتورهای هفت‌سیلندر را می‌توان در کشتی‌ها یا ماشین‌آلات کشاورزی یافت که با سرعت کم کار می‌کنند. در دورهای موتور چند صد دور در دقیقه، فلایویل‌های بزرگ می‌توانند ارتعاشات را خنثی کنند. اما در یک خودرو جاده‌ای که موتورش تا ۷۰۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند، چنین راه‌حل‌هایی غیرعملی هستند.

یک موتور هفت‌سیلندر هیچ مزیت خاصی نسبت به موتورهای شش یا هشت‌سیلندر ندارد. این موتور پیچیدگی، لرزش و مشکلات بسته‌بندی را بدون بهبود عملکرد یا راندمان به همراه دارد. اگر دلیل قانع‌کننده‌ای برای ساخت چنین موتوری وجود داشت، خودروسازان دهه‌ها پیش آن را امتحان می‌کردند.

با ظهور خودروهای هیبریدی و برقی، دعوا بر سر تعداد سیلندرها درحال فراموشی است. موتورهای الکتریکی انتقال قدرت نرم، گشتاور عالی و تعادل بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. درعین‌حال، موتورهای سه، چهار، شش و هشت‌سیلندر توربوشارژ نیازهای کنونی را برآورده می‌کنند.

ایده ساخت یک موتور هفت‌سیلندر به‌دلیل غرش بالقوه و کمیاب بودن آن همچنان جذاب است. بااین‌حال علاقه‌مندانی که به‌دنبال موتورهای خاص هستند می‌توانند RX‑۷ دوار مزدا، V4 جمع و جور لانچیا، V5 عجیب و غریب فولکس واگن یا W8 مشکل‌ساز شرکت آلمانی را بررسی کنند.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها