خودروهای هیبریدی ستاره فروش بازار در شرایط فعلی هستند. خودروسازان ژاپنی نیز سرمایه چندانی روی توسعه خودروهای الکتریکی قمار نکرده بودند و اکنون با قدرت کامل مشغول تولید انواع پیشرانه هیبریدی هستند. شرکت ژاپنی سوبارو که به تولید خودروهای تمام چرخ محرک و توانمند خود شهرت دارد، اکنون پیشرانه هیبریدی جدیدی ساخته که میتواند برد بالایی ثبت کند. این پیشرانه روی نسل جدید سوبارو کراس ترک نصب خواهد شد.
پیشرانه جدید سوبارو مانند موتورهای معروف این شرکت از چیدمان باکسر پیروی میکند. به گفته مدیران این شرکت، سوبارو کراسترک نخستین مدلی خواهد بود که از این موتور هیبریدی جدید استفاده میکند.
نگاهی به مشخصات پیشرانه جدید سوبارو کراس ترک
پیشرانه هیبریدی و جدید سوبارو براساس یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی و افقی شکل گرفته است. این موتور ۱۵۸ اسببخار در ۵۶۰۰ دوربردقیقه و ۲۰۹ نیوتنمتر گشتاور بین ۴۰۰۰ تا ۴۴۰۰ دوربردقیقه تولید میکند. مخزنهای سوخت و روغن این خودرو به بالا منتقل شدهاند؛ در نتیجه باک سوخت خودرو میتواند بزرگتر از حالت عادی باشد. این باک سوخت اکنون حدود ۶۳ لیتر حجم دارد. این تغییرات باعث شده راندمان موتور هیبریدی جدید سوبارو نسبت به مدلهای فعلی ۲۰ درصد افزایش یابد. نسل جدید سوبارو کراسترک با یک باک میتواند ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. این محدوده تا پیشازاین فقط در دسترس خودروهای دیزلی بود.
۲ موتور الکتریکی روی محور جلو نصب شدهاند و پیشرانه درونسوز را حمایت میکنند. یکی از آنها چرخها را به حرکت درمیآورد و دیگری در نقش ژنراتور عمل میکند. موتور الکتریکی ۱۱۸ اسببخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. سوبارو خروجی ترکیبی این سیستم را مشخص نکرده اما میگوید موتور الکتریکی میتواند در گسترده وسیعی از موقعیتها فعالیت کند.
سوبارو کراس ترک جدید از سیستم موازی استفاده میکند؛ بنابراین موتور درونسوز یا موتور الکتریکی همزمان فعال خواهند بود. البته سوبارو وعده داده که میتوانید این خودرو را در حالت تمامالکتریکی نیز استفاده کنید. البته باتری این خودرو بسیار کوچک است و فقط ۱.۱ کیلووات ساعت ظرفیت دارد؛ بنابراین در حالت تمامالکتریکی، نمیتوانید مسافت زیادی با این خودرو طی کنید. سوبارو میگوید این باتری لیتیوم یونی که زیر صندوقعقب قرار دارد، سبکوزن، بادوام و دارای سلولهای باتری متراکم است. فروش سوبارو کراس ترک جدید از دسامبر ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. این خودرو مانند نسل فعلی، به سیستم تمام چرخ محرک یا AWD مجهز است.