نزدیک به نیمی از شرکتهای استفاده کننده از هوش مصنوعی، هدف خود را کاهش هزینههای پرسنلی اعلام میکنند. بهنظر میرسد فناوری هوش مصنوعی در بخش تولید، رایجتر از بخش خدمات است.
با توجه به گزارش بانک فدرال ریچموند، بسیاری از کارگران نگران هستند که کارفرمایانشان، هوش مصنوعی را جایگزین آنها کنند. در نظرسنجی اخیر از شرکتهایی که از اوایل سال ۲۰۲۲ در منطقه ریچموند از هوش مصنوعی استفاده میکنند، ۴۵ درصد از آنها گفتهاند که وظایف و مسوولیتها را بهمنظور کاهش هزینههای پرسنلی و کاری، هوشمندسازی کردهاند.
استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش هزینههای پرسنلی
گزارش منتشر شده ازطریق گزارش بانک فدرال ریچموند همچنین نشان میدهد که تقریباً همه شرکتها از فناوری هوشمندسازی و خودکارسازی برای افزایش خروجی استفاده میکنند. «توماس بارکین»، رئیس بانک فدرال ریچموند میگوید: «با هوشمندسازی میتوانیم شاهد افزایش بهرهوری باشیم که شاید این موضوع با کمک هوش مصنوعی افزایش پیدا کند.»
دلایل استفاده شرکتها از هوش مصنوعی از ژانویه ۲۰۲۲ شامل:
- عدم دسترسی به کارگران با مهارتهای لازم
- کاهش هزینههای پرسنلی و کاری
- بهبود خروجی فرآیندهای کسب و کار
- افزایش تعداد و کیفیت خروجی کارکنان
دادههای بانک فدرال دالاس نشان میدهد که در میان تقریباً ۴۰ درصد از شرکتهای تگزاس که اکنون از هوش مصنوعی استفاده میکنند، هوش مصنوعی تأثیر کمی بر اشتغال داشته است.
همچنین بر اساس نظرسنجی بانک فدرال ریچموند، هوش مصنوعی هنوز به تمام محیطهای کاری وارد نشده است. حدود ۴۶ درصد از شرکتها در این نظرسنجی اعلام کردند که از این فناوری برای خودکارسازی وظایف استفاده میکنند. بهنظر میرسد استفاده از هوش مصنوعی در بخش تولیدات رایجتر است و حدود ۵۳ درصد از شرکتها از این فناوری استفاده میکنند. این در حالی است که در شرکتهای بخش خدمات، این عدد تنها ۴۳ درصد است.