هفته گذشته سه شرکت ژاپنی مزدا، تویوتا و سوبارو اعلام کردند که یک اتحاد را برای توسعه موتورهای احتراق داخلی جدید شکل دادهاند. دیگر خودروساز ژاپنی یعنی نیسان، نظر متفاوتی دارد. این شرکت بودجه بخش توسعه موتورهای بنزینی جدید را قطع کرده است. نیسان تصمیم دارد تا بودجه این بخش را صرف توسعه موتورهای الکتریکی جدید کند.
مجله استرالیایی درایو، اخیرا مصاحبهای را با «فرانسوا بیلی» معاون ارشد و مدیر برنامهریزی این شرکت در منطقه آفریقا، خاورمیانه، هند، اروپا و اقیانوسیه نیسان انجام داده است. بیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نیسان قصد توسعه موتورهای احتراقی جدید را دارد یا خیر؟ چنین پاسخ داد:
« از طریق فناوری e-Power نیسان، سیستم محرکه خودروها از شکل درونسوز به شکل هیبریدی تغییر میکند. این فناوری یک مجموعه هیبریدی غیرمتعارف است که در آن موتور احتراقی به ژنراتوری برای شارژ باتریها تبدیل میشود. نیسان به جای تولید موتورهای بنزینی جدید، تصمیم دارد تا بازده حرارتی آنها را ارتقا دهد.»
موتورهای بنزینی قبلی، آپدیت میشوند
نیسان تصمیم دارد تا بازده حرارتی موتورهای درونسوز را به ۵۰ درصد برساند. این شرکت چندین سال است که روی این فناوری کار میکند. نیسان در اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که نمونه اولیه فناوری e-Power در تستهای آزمایشی به موفقیت دست یافته است. در سوی دیگر مجموعه موتورهای داینامیک فورس تویوتا به بازده حرارتی بیش از ۴۰ درصد رسیدهاند.
به گفته معاون نیسان، تولید خودروهای این برند با موتورهای بنزینی همچنان ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال در آفریقا هنوز خودروهای یورو ۲ قانونی هستند، بنابراین نیسان خود را با نیازهای هر منطقه هماهنگ میکند. موتورهای فعلی نیسان برای رعایت مقررات سختگیرانه آلایندگی بهروزرسانی خواهند شد اما موتور جدیدی توسعه نمییابد. مدیران نیسان اعتقاد دارند که به تدریج موتورهای درونسوز از چرخه خودروسازی حذف خواهند شد.
در سوی دیگر، تویوتا، مزدا و سوبارو بر این باورند که موتور احتراق داخلی را میتوان با توسعه سوختهای بدون کربن نجات داد. دیگر برند ژاپنی یعنی هوندا نیز میخواهد از سال ۲۰۴۰ در تمامی بازارهای اصلی از جمله آمریکای شمالی، صرفا با مدلهای الکتریکی خالص حضور داشته باشد.