سالها پیش و در دورانی که خودروهای هاچبک کوچک و اقتصادی هنوز در کشور فراگیر نشده بودند، کرمانموتور محصولی به نام دوو ماتیز را روانه بازار ایران کرد. این خودرو یک هاچبک کوچک، کممصرف و دوستداشتنی بود که به عنوان یک خودرو شهری عالی عمل میکرد. اکنون و پس از گذشت دو دهه از پایان تولید این خودرو، قصد داریم تا نگاهی به قیمت دوو ماتیز در بازار ایران داشته باشیم.
نگاه اجمالی به ماتیز
دوو ماتیز محصولی از شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی است. تولید این خودرو از سال ۱۹۹۸ آغاز شد. پس از خرید دوو توسط جنرالموتورز، تولید ماتیز همچنان ادامه یافت و جنرال موتورز تصمیم گرفت تا این خودرو را با نام شورولت اسپارک به تولید برساند. نسل نخست دوو ماتیز در فاصله سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ و نسل دوم آن در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ به تولید رسیدند. دوو ماتیز در قالب نسل اول از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ توسط کرمانموتور مونتاژ شد و در بازار کشورمان به فروش رسید.
دوو ماتیز در رده خودروهای بسیار کوچک یا میکروکارها قرار میگیرد. پیشرانه این خودرو نیز متناسب با ابعاد آن است. زیر کاپوت این خودرو، موتور سه سیلندر ۸۰۰ سیسی قرار دارد که حداکثر ۵۲ اسببخار قدرت و ۶۹ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. گیربکس پنج دنده دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. وزن دوو ماتیز تنها ۸۳۵ کیلوگرم است اما این وزن اندک باعث نمیشود که شتاب این خودرو چشمگیر باشد. شتاب صفرتاصد دوو ماتیز ۱۷.۶ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۴۵ کیلومتربرساعت خواهد بود. البته این ارقام مربوط به نسخه صفرکیلومتر این خودرو بودهاند.
جدو قیمت دوو ماتیز در بازار، شهریور ۱۴۰۳:
مدل | رنگ | وضعیت بدنه | کارکرد | قیمت |
۱۳۷۹ | بادمجانی | دور رنگ | ۲۲۰.۰۰۰ | ۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۱۳۸۱ | مشکی | چند لکه رنگ | ۱۲۵.۰۰۰ | ۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۱۳۸۰ | سبز | تمام رنگ | ۱۶۹.۰۰۰ | ۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۱۳۸۰ | بادمجانی | چند لکه رنگ | ۱۵۰.۰۰۰ | ۹۷.۰۰۰.۰۰۰ |
با جستجویی در بازار، متوجه میشویم که قیمت دوو ماتیز پس از دو دهه، در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارد. اگر قصد خرید نسخههای سالم این خودرو را داشته باشید، باید حدود ۱۲۰ میلیون تومان را برای خرید یک دوو ماتیز هزینه کنید. همانند بسیاری از خودروهای قدیمی بازار، کمبود قطعات معضل اصلی دوو ماتیز است و اکثر مالکان از قطعات استوک برای تعمیر اتومبیل خود استفاده میکنند. این مساله در بخش قطعات ظاهری، دردسر بزرگتری به حساب میآید.