تصادفات رانندگی یکی از معضلات بزرگ جامعه ایران هستند که هرساله هزاران کشته و زخمی برجای میگذارند. تصادفات رانندگی ۳ ضلع دارند: جاده، راننده و خودرو. دراینبین، ازمیانبردن نقاط حادثه خیز جادههای کشور، سهم قابلتوجهی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.
«مجید صباغ»، مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راههای سازمان راهداری کشور، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، آماری از تعداد نقاط حادثه خیز در جادههای ایران و تعداد نقاط بهینهسازیشده ارائه کرد. به گفته او، ۸۸۷ نقطه حادثهخیز در سراسر جادههای ایران وجود دارد. از این تعداد، ۴۱۲ نقطه اصلاح شدهاند اما ۴۷۵ نقطه دیگر همچنان در انتظار اقدامات لازم هستند. به گفته صباغ، اصلاح این نقاط به ۷ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی نیاز دارد.
سؤالات رسانهها پیرامون اصلاح نقاط حادثهخیز
نقاط حادثهخیز در جادهها یا کانونهای خطر هرساله جان بسیاری از هموطنان را تهدید میکنند. تعداد جانباختگان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در سهماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته آن افزایش یافته است؛ در نتیجه رسانهها خواستار توضیح مسئولان مربوطه درمورد بهینهسازی جادهها شدهاند. نکتهای که در این میان وجود دارد، آمار متناقض تعداد نقطههای حادثهخیز اصلاحشده است. ما نمیدانیم کدامیک از این نقاط اصلاح شدهاند و چه تعداد از آنها به اصلاح نیاز دارند.
یکی دیگر از سؤالات رسانهها درباره اصلاح نقطههای حادثهخیز در جادههای کشور نوع اصلاح آنهاست. برای اصلاح این نقاط باید جاده بهصورت زیرساختی اصلاح شود، علائم هشداردهنده نصب شود یا جاده از اول طراحی شود. مشخص نیست این اقدامات بهصورت ریشهای صورت گرفتهاند یا صرفاً با نصب چند تابلو و اجرای روکش، این نقطه حادثهخیز بهصورت کوتاهمدت اصلاح شده است.
فرایند شناسایی نقاط حادثهخیز جادههای کشور سال ۱۴۰۱ انجام شد اما جزئیات این نقاط به عموم مردم اعلام نشده است؛ بنابراین ساکنین مناطق مختلف کشور نمیدانند در منطقه سکونت آنها، چه تعداد نقطه حادثهخیز وجود دارد. همچنین از سال ۱۴۰۱ تاکنون مسیرهای مختلفی به راههای کشور اضافه شدهاند که ممکن است برخی از آنها دارای نقاط حادثه خیز باشند. پس از گذشت ۳ سال از شناسایی نقطههای حادثهخیز در جادههای کشور، این نقاط هنوز کامل اصلاح نشده است و به بودجه هنگفتی نیاز دارد.