طی دهههای اخیر، خودروهای ارزانقیمت و سختجان، مانند پراید و پیکان، پایههای اصلی سیستم حملونقل کالا و مسافر کشور بودهاند. اما به نظر میرسد اکنون موتورسیکلت سی جی ۱۲۵ این عنوان را در اختیار دارد. این موتور که در واقع کپی هوندا ۱۲۵ سیسی اصلی است، پرفروشترین موتورسیکلت این روزهای بازار است.
همچنین بخوانید:سند سوشیان چیست؟ | همهچیز درباره مجوز تردد موتور سنگین
به گزارش شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، موتورسیکلتها روزانه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر بنزین مصرف میکنند. فروشندگان مختلف در تهران نیز این روزها از موتورسیکلت استفاده زیادی میکنند. اگر از مرکز شهر تهران بهسمت بازار حرکت کنید، انبوهی از موتورسیکلتها را میبینید که بار و مسافر جابهجا میکنند. اکثر این موتورها سی جی ۱۲۵ هستند.
حکمرانی سی جی ۱۲۵ و سایر موتورهای ارزان در شهرهای بزرگ کشور
البته قلمرو فقط به تهران محدود نمیشود. اگر در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد هم قدم بزنید، انبوه موتورسیکلتهایی را که در خیابانها جولان میدهند، میبینید. در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد موتورسیکلتها وسیله اصلی جابهجایی گروه بزرگی از شهروندان هستند. در واقع، ترافیک سنگین این شهرها و لزوم رسیدن به مقصد در کوتاهترین زمان، موتورسیکلتها، ازجمله مدل ارزان سی جی ۱۲۵، را به ابزاری کارآمد تبدیل کرده است. این تمرکز در تهران روی مترو قرار گرفته و مترو بار اصلی حمل مسافران شهری را به دوش میکشد. البته همچنان بسیاری از شهروندان تهرانی برای تردد روزانه از موتورسیکلت استفاده میکنند.
استان تهران با حدود ۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت رکورددار استفاده از این وسیله نقلیه است. خراسان رضوی با ۱.۳ میلیون دستگاه موتور در جایگاه دوم و استان اصفهان با ۱.۲ میلیون دستگاه در جایگاه سوم قرار دارد. فارس با ۹۱۶ هزار و خوزستان با ۵۶۴ هزار دستگاه نیز در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند.
تردد این حجم از موتورسیکلت در خیابانهای ایران مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است. اکثر خیابانهای ایران برای تردد این حجم از موتورسیکلت طراحی نشده است؛ در نتیجه شاهد افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آمار تصادفات هستیم. پلیس راهور همواره از فرسودگی موتورسیکلتها و فقدان بیمه شخص ثالث این وسایل نقلیه انتقاد میکند؛ موضوعی که نشاندهنده بحران بزرگ حکمرانی سی جی ۱۲۵ و سایر موتورهای ارزانقیمت بر خیابانهای کشور است.