طی روزهای اخیر شرکت نبکا ۱۰ دستگاه خودرو الکتریکی اسکای ول ET5 به مشتریان تحویل داد. شرکت نبکا با همکاری مشترک کرمان موتور و گروه مپنا شکل گرفته است. گروه مپنا نیز برای توسعه زیرساخت استفاده از خودروهای الکتریکی تلاش میکند. در حاشیه مراسم تحویل اسکای ول ET5 به مشتریان، خبرنگار دیجیاتو با مدیران مپنا مصاحبهای پیرامون احداث شارژر خودروهای برقی وارداتی داشت. خبرنگار دیجیاتو، «سپهر زنگنه»، با «محمدحسین رفان»، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، مصاحبه کرده است که در ادامه آن را میخوانید.
وضعیت توسعه زیرساخت شارژر خودروهای برقی در کشورمان به چه شکل پیش میرود؟
وضعیت روبهرشد است. تقاضا برای شارژرها افزایش یافته است و ما نیز تولید شارژرها را افزایش دادهایم.
آیا حمایتهای دولتی را در زمینه توسعه و کمک به احداث شارژرها شاهد هستید؟
حمایت دولتی چندانی از موضوع احداث شارژر خودروهای برقی وارداتی انجام نمیشود. بااینحال اگر شهرداریها را ارگانهای دولتی فرض کنیم، سفارش شهرداریها برای احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی را میتوان بهعنوان حمایت دولتی در نظر گرفت.
وزارت صمت تصمیم دارد تا حداقل ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی وارداتی را امسال روانه بازار کند. آیا زیرساخت لازم برای پاسخگویی به نیاز شارژ این تعداد خودرو برقی در کشور داریم؟
زیرساخت فعلی برای شارژ ۱۰۰۰ دستگاه خودرو برقی مناسب است، البته در شرایطی که تمامی ۱۰۰۰ دستگاه خودرو برقی بهصورت همزمان نیاز به شارژ نداشته باشند. خودروهای سواری هفتهای یک بار نیاز به شارژ خواهند داشت. خودروهای عمومی بهصورت روزانه یا دو روز یک بار نیاز به شارژ دارند.
طبق برنامهریزیهای انجامشده، زیرساخت موردنیاز برای شارژ ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی همزمان با واردات آنها فراهم خواهد شد.
بهجز تهران، در کدام استانهای کشور زیرساخت شارژر برای خودروهای برقی وارداتی وجود دارد؟
ما در استان مازندران و مشهد (خراسان رضوی) زیرساخت شارژ را فراهم کردهایم. شارژرها در شهر اصفهان نیز هماکنون درحال نصب هستند.