مجوز واردات خودرو، جایگزین افزایش قیمت برای خودروسازان بزرگ

خودروسازان از حدود یک‌ سال و نیم گذشته، بارها خواهان اعطای مجوز افزایش قیمت بوده‌اند. البته این شرکت‌ها موفق شدند با استناد به اضافه شدن آپشن‌های جدید و استانداردهای ۸۵ گانه، قیمت برخی محصولات خود را افزایش دهند. اما همواره خودروسازان از ضرردهی خود سخن می‌گویند و خواهان افزایش بیشتر قیمت‌ها یا آزادسازی نرخ‌ها هستند. وزارت صنعت دولت چهاردهم ابتدای کار خود تصمیم گرفته مجوز واردات خودرو را جایگزین افزایش قیمت کند.

بحث آزادسازی قیمت‌ها طی سال گذشته و سال جاری چند بار مطرح شد اما با تغییر دولت، سیاست‌های حوزه خودرو نیز تغییر کرده است. خودروسازان در گزارش رسمی خود به بورس، اعلام کردند زیان انباشته آن‌ها از مرز ۲۷۰ هزار میلیارد تومان (۲۷۰ همت) گذشته است. خودروسازان بزرگ خواهان افزایش قیمت‌ها برای بهبود وضعیت مالی خود هستند. میزان اختلاف قیمت برخی خودروها در بازار و کارخانه، نشان‌دهنده میزان سودی است که خودروسازان به‌دنبال آن هستند.

برای مثال خودروساز قیمت دنا پلاس شش‌سرعته را حدود ۵۶۲ میلیون تومان اعلام کرده است اما برای خرید این خودرو از بازار آزاد باید ۸۱۰ میلیون تومان بپردازید. سود تقریبی ۲۵۰ میلیون تومانی ایران‌خودرو را مجاب می‌کند همواره درخواست افزایش قیمت داشته باشد. این وضعیت برای برخی محصولات سایپا نیز وجود دارد.

اعطای مجوز واردات خودرو راهی برای درآمدزایی خودروسازان

در این میان، دولت تصمیم گرفته با اعطای مجوز واردات به خودروسازان، راه دیگری برای جبران ضرر آن‌ها ارائه کند. سایپا از آغاز واردات خودرو پیش‌قدم بوده است. نخستین محصولات وارداتی بازار ایران چانگان CS35 پلاس بود که ۳ محصول چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس و چانگان Uni-T در سبد واردات این شرکت قرار دارند. البته برنامه‌هایی برای داخلی‌سازی چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس در نظر گرفته شده است که سودآوری این خودروها را برای خودروساز افزایش می‌دهد.

در مقابل، ایران‌خودرو تمرکز بیشتری روی عرضه خودروهای برقی دارد. ۲ محصول لونا GRE و فاو بستیون NAT که این شرکت آن‌ها را وارد کرده است، در شرایط فروش مختلف این شرکت حضور دارند. تعداد محدودی دانگ‌فنگ شاین مکس را نیز ایران‌خودرو در کشورمان عرضه کرده است. به گفته مدیران ایران‌خودرو، این شرکت درصورت تخصیص ارز حضور قدرتمندتری در حوزه واردات خواهد داشت. ایران‌خودرو در دوره‌های قبلی نیز محصولاتی مانند سوزوکی کیزاشی و رنو کپچر را به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه کرده بود. واردات ایران‌خودرو از طریق شرکت ایساکو کیش انجام می‌شود. این شرکت در شش‌ماهه اول سال جاری، ۵۵۰ خودرو به ارز ۹ میلیون دلار وارد کشور کرده است.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها