امروزه بازیهای دیجیتالی بخش عظیمی از صنعت بازی را در اختیار گرفتهاند، اما همچنان برخی معایب اساسی به همراه دارند. یکی از مشکلات بارز، موضوع لایسنسها است، به طوری که بسیاری از افراد نگران دسترسی و محافظت از بازیهای دیجیتالی خود هستند.
مدتهاست که گفته میشود خرید نسخههای دیجیتالی نمیتواند با مالکیت کامل کاربر روی آن بازی برابری کنند. تا جایی که گیمرها باور دارند خرید بازیهای دیجیتال بیشتر شبیه به خرید لایسنس میباشد و به نظر میرسد که دولت آمریکا نیز با این نظر موافق است.
گوین نیوسام (Gavin Newsom)، فرماندار کالیفرنیا، بهتازگی قانون جدیدی را امضا کرده است که فروشگاهها را ملزم میکند از ابتدا این موضوع را به وضوح اعلام کنند و از هرگونه ابهامی در خریدهای دیجیتال جلوگیری کنند. هدف آن مقابله با ناپدید شدن ناگهانی محصولات دیجیتالی است و شرکتهایی که از اجرای این قانون خودداری کنند، با اتهام تبلیغات گمراهکننده روبهرو خواهند شد.
اگرچه این قانون مانع از حذف محتوای دیجیتال توسط شرکتها نمیشود، اما فروشگاهها را موظف میکند تا به صراحت اعلام کنند که کاربر، دسترسی نامحدود به محتوا نخواهد داشت و این خریدها ممکن است در هر لحظه لغو شوند.
این قانون از سال آینده اجرایی خواهد شد و گفته میشود که واکنشی مستقیم به تصمیم یوبیسافت برای از دسترس خارج کردن The Crew است. همچنین بازیهایی مانند Marvel’s Avengers و Spec Ops: The Line هم از فروشگاههای دیجیتالی حذف شدهاند.
این موارد نشان میدهند که چرا قانون مذکور میتواند برای آینده صنعت بازیهای ویدیویی بسیار مهم باشد. در نهایت باید گفت هدفش این است که مصرفکنندگان دقیقاً بدانند که در خرید محتوای دیجیتال چه چیزی بهدست میآورند. شرکتها همچنان حق حذف محتوا را در هر لحظه دارند، اما مشتری آگاه خواهد بود که این قضیه محتمل است.