استفاده از پلاستیک خشک در ساخت کابین خودروها طی سالیان اخیر بهشدت فراگیر شده است. مشتریان از اینکه داشبورد خودرو آنها از جنس پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده باشد، چندان راضی نیستند؛ ازاینرو برخی خودروسازان تصمیم گرفتهاند این روند را تغییر دهند. فولکس واگن، بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، اعلام کرده دیگر از پلاستیک ارزان و بیکیفیت برای ساخت داشبورد خودرو استفاده نخواهد کرد.
«اندی مانت»، رئیس طراحی فولکس واگن، در گفتوگو با خبرگزار تخت گاز (Top Gear) بریتانیا، این خبر را اعلام کرد. به گفته او، مسیر طراحی فولکس واگن برای خودروهای آینده ازجمله اتومبیلهای الکتریکی تغییر خواهد کرد؛ بنابراین دیگر داشبوردهای انباشته از پلاستیک خشک و بیکیفیت را در محصولات فولکس واگن نخواهیم دید. این موضوع در خودروهای اقتصادی فولکس واگن فراگیر است؛ برای مثال اکثر خبرگزارهای حوزه خودرو اعتقاد دارند کابین فولکس واگن جتا ۲۰۲۵ بیش از حد با پلاستیک خشک و ارزان پوشیده شده است.
پارچه جایگزین پلاستیک در داشبورد خودرو میشود
مانت درمورد طراحی داشبورد خودرو در آینده از نظر فولکسواگن گفت: «ما سعی میکنیم دیگر از مواد پلاستیکی ارزان استفاده نکنیم. بهجای پلاستیک ارزان، از پارچه و پلاستیک باکیفیت استفاده خواهیم کرد. برای دسترسی به این هدف، سعی میکنیم در سایر هزینههای ساخت خودرو صرفهجویی کنیم.»
مانت در گفتوگو با خبرگزار تخت گاز تمرکز بسیاری بر استفاده از پارچه داشت. به گفته او، منسوجات جایگزین پلیمرهای ارزانقیمت در داشبورد خودرو خواهد شد. فولکس واگن تنها خودروسازی نیست که این تغییر را انجام میدهد. بسیاری از خودروسازان در سالیان اخیر پارچه را جایگزین مواد پلیمری ارزان کردهاند. حتی برخی خودروها به تریمهای گرانیتی مجهز شدهاند تا کابین آنها از نظر مشتریان خاص باشد. از سوی دیگر، کیاموتورز از پارچههای پلاستیکی بازیافتی برای صرفهجویی در هزینههای ساخت کابین استفاده میکند.
فولکس واگن علاوهبر تغییر مواد ساخت داشبورد خودرو، تصمیم گرفته دستگیره در خودروهایش را نیز عوض کند. به گفته اندی مانت، دستگیره در خودروهای فولکس واگن که اکنون سهتکهای است، در آینده ساختاری یکتکه خواهد داشت. «کریستین شریبر»، رئیس بخش تعیین استراتژی طراحی فولکس واگن، نیز اعلام کرده خودروهای این شرکت در آینده سادهتر خواهند بود.