دورانی که شرکتهای خودروسازی چین مایه تمسخر سایر خودروسازان بودند، به پایان رسیده است. شرکتهای چینی طی سالیان گذشته مهندسی خود را تقویت کردهاند و با تکیه بر فراوانی نیروی کار ارزان و دسترسی آسان به مواد اولیه، تبدیل به تهدید وجودی برای برندهای معتبر خودروسازی شدهاند.
«جیم فارلی» مدیرعامل فورد اخیرا از صنایع خودروسازی چین بازدید به عمل آورد، بازدیدی که موجب هراس او شد. به گزارش وال استریت ژورنال، فارلی به «جان تورنتون» عضو هیات مدیره فورد گفته است که شرکتهای خودروسازی چین تهدیدی برای وجود فورد و شرکتهای مشابه هستند. «جان لاولر» مدیر ارشد اجرایی فورد نیز با صراحت اعتراف کرد که صنایع خودروسازی چینی از ما جلوتر هستند.
یادآوری تلخ رشد صنایع خودروسازی چین برای آمریکاییها
به گفته مدیران فورد، آنها چنین صحنه ترسناکی را قبلا دیدهاند. اشاره آنها به ظهور خودروسازان ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ است. در آن دوران تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی موفق شدند با ارائه خودروهای مقرونبهصرفه و کممصرف، فروش خودروهای آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهند. خودروسازان کرهای مدتی بعد از همین رویه پیروی کردند. اکنون نیز نوبت به شرکتهای خودروسازی چین رسیده است تا با تولید انبوه خودروهای برقی جدید، حیات شرکتهای آمریکایی را به مخاطره بیندازند.
فورد برای مبارزه با نفوذ صنایع خودروسازان چین، چارهای جز معرفی پلتفرمهای جدید ندارد. این شرکت هماکنون پلتفرم جدیدی را برای توسعه خودروهای برقی مقرونبهصرفه معرفی کرده است تا با خودروهای چینی و همچنین خودروهای تسلا مبارزه کند. همچنین این شرکت تصمیم دارد تا نسخه الکتریکی فورد پوما را که یک کراساوور کوچک است، به بازار عرضه کند. البته بعید است که این خودروهای برقی کوچک در ایالاتمتحده عرضه شوند و هدف اصلی عرضه آنها، فروش در اروپا است. فورد اخیرا چشمانداز خود برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی در سال ۲۰۳۰ را به تعویق انداخته است.
فورد در سال گذشته تصمیمات جالبی گرفته است. این شرکت ابتدا تولید فورد فیستا که مدلی محبوب در اروپا محسوب میشد را متوقف کرد. فورد موندئو در سال ۲۰۲۲ از خط تولید خارج شد و فورد فوکوس نیز در سال ۲۰۲۵ بازنشسته میشود. فورد فیوژن نیز در سال ۲۰۱۹ از بازار آمریکا خارج شد. بسیاری از دولتها در جهان اکنون متوجه تهدید خودروهای چینی شدهاند که حاصل آن، وضع تعرفههای سنگین بر ورود این خودروها است.