از زمانی که خودروهای برقی به عنوان یک طرح تجاری انبوه پذیرفته شدند، ایده شارژ بیسیم خودروهای برقی نیز مطرح بوده است. این ایده بیان میکند که خودروهای الکتریکی هنگام حرکت روی جادهها، شارژ الکتریکی دریافت کنند و از این طریق انرژی مصرف شده، بازیابی شود. خوشبختانه با طرح جدید هیوندای، امکان شارژ بیسیم خودروهای برقی فراهم شده است. البته اجرای این طرح نیاز به اعتبار مالی زیادی دارد و احتمالا تا چند دهه آینده چنین طرحی را در عمل نخواهیم دید.
طرح جدید هیوندای براساس اعلام این شرکت میتواند امکان شارژ بیسیم خودروهای برقی را حتی در جادههای ناهموار و پر از چاله فراهم کند. شارژ بیسیم از مدتی پیش در دنیای تجهیزات الکترونیکی مرسوم شده است اما در بخش خودروهای الکتریکی، هنوز چنین امکانی برای رانندگان فراهم نیست. تنها چند منطقه در کل جهان، ایده شارژ بیسیم خودروها را به صورت آزمایشی عملی کردهاند که از جمله آنها میتوان به خیابان شماره ۱۴ دیترویت در ایالاتمتحده اشاره کرد. فرانسه، نروژ و سوئد نیز طرحهای مشابهی را به اجرا در آوردهاند.
راه حل هیوندای برای شارژ بیسیم خودروهای برقی در جادهها
با این حال طرح هیوندای، راهحل عملیتری را ارائه میدهد. این راهحل هماکنون به عنوان یک اختراع در ایالاتمتحده ثبت شده است. در این روش گیرنده شارژ زیر خودرو برقی قرار میگیرد. این گیرنده به یک اتصالدهنده مکانیکی مجهز است که قابلیت انتقال قدرت از طریق القای الکتریکی را دارد. این اتصال دهنده با توجه به مسیری که خودرو در آن حرکت میکند، به صورت خودکار بالا و پایین میرود تا ارتفاع ثابت خود از سطح زمین را حفظ کند.
در حالت پیشرفتهتر، هیوندای از سیستم تعلیق کنترل بدنه جادویی مرسدس بنز استفاده خواهد کرد. این سیستم با تکیه بر دوربینها، سطح جاده را به صورت لحظهای اسکن میکند و هرگونه نقص را شناسایی خواهد کرد. با شناسایی ناهمواریهای جاده، گیرنده شارژ در ارتفاع مناسبی قرار میگیرد و قادر به جذب دائمی انرژی از سطح جاده خواهد بود.
در نهایت همه آنچه سیستم تعلیق هوشمند هیوندای جمعآوری میکند، در قالب دادهها مورد پردازش قرار میگیرند و سپس به سیستم ناوبری هیوندای وارد میشوند. در نتیجه خودروهای هیوندای، مسیرهای صاف و کارآمدی را برای شارژ بیسیم خودروهای برقی به رانندگان پیشنهاد خواهند کرد.
با وجود نوآوری هیوندای، مانع هزینه برای پیادهسازی چنین سیستمی هنوز پابرجا است. ساخت جادههای جدید با سیم پیچهای شارژ بیسیم بسیار گران است. این اقدام تنها در صورتی منطقی خواهد بود که اکثریت مطلق خودروهای موجود در جادهها، از نوع برقی باشند. بنابراین تا عملی شدن طرح هیوندای، حداقل چند دهه فاصله باقی مانده است.