دولت هند برای خرید خودروهای برقی،‌ یارانه می‌پردازد

ارائه یارانه برای خرید خودروهای برقی، یکی از روش‌های مرسوم در جهت تشویق خریداران به استفاده از این خودروها است. دولت‌های اروپایی طی دهه گذشته صدها میلیون یورو یارانه به خریداران پرداخت کردند تا خرید خودروهای برقی را برای مشتریان به یک عادت تبدیل کنند. اکنون دولت هند نیز تصمیم گرفته است تا همین روش را به اجرا درآورد.

همچنین بخوانید: چین بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار در صنعت خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده است

«آشوینی وایشناو» وزیر فناوری‌ اطلاعات هند، از تخصیص یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی به ارزش ۳۶.۷۹ میلیارد روپیه خبر داد. این یارانه به خرید وسایل نقلیه الکتریکی دوچرخ، سه چرخ، آمبولانس و خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین اختصاص خواهد یافت.

برنامه توسعه خرید خودروهای برقی در هند

براساس بیانیه دولت، در ابتدا مبلغ پنج میلیارد روپیه جهت خرید آمبولانس‌های برقی در این کشور تخصیص داده خواهد شد. در واقع دولت هند تصمیم دارد از طریق تخصیص یارانه به خودروهای تجاری، امدادی و دولتی استفاده از خودروهای الکتریکی را در این کشور رواج دهد. خیابان‌های هند به دلیل تردد سه‌چرخه‌های معروف شناخته می‌شوند. براساس آن‌چه در ابتدای مطلب اشاره کردیم، دولت هند مایل است تا این سه‌چرخه‌ها به نوع جدید و الکتریکی تبدیل شوند.

جایگزینی خودروهای تجاری دیزلی با نوع مشابه برقی، بخش دیگری از برنامه‌های دولت هند است. دولت این کشور در ازای اسقاط کامیون‌های قدیمی و آلاینده، یارانه اضافی را به مالکان آن‌ها پرداخت می‌کند تا یک کامیون الکتریکی بخرند. همچنین ۴۳.۹۱ میلیارد روپیه برای آژانس‌های حمل و نقل عمومی جهت خرید ۱۴ هزار و ۲۸ اتوبوس برقی تخصیص داده شده است.

دولت هند علاوه بر تخصیص یارانه برای خرید خودروهای برقی، از خودروسازان خواسته است تا مراکز اسقاط خودرو را نیز در این کشور راه‌اندازی کنند. به گفته «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل هند، این اقدام فروش خودروهای برقی در این کشور را ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. در حال حاضر خودروهای الکتریکی تنها دو درصد از بازار فروش خودروهای جدید را در هند به خود اختصاص داده‌اند. دولت هند تصمیم دارد تا این رقم را برای سال ۲۰۳۰، به ۳۰% برساند. سالانه ۴.۲ میلیون خودرو جدید در هند فروخته می‌شوند. در سایه تخصیص یارانه دولت هند برای خرید خودروهای الکتریکی، عرضه و فروش این خودروها در بازار ایران به دلیل قیمت بالا، نبود زیرساخت شارژ و ارائه خدمات پس از فروش با شکست مواجه شده است.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها