دوج چارجر برقی ۲۰۲۶ با باتری حالت جامد به بازار می‌آید

دوج چارجر دیتونا الکتریکی نخستین خودرو برقی گروه استلانتیس خواهد بود که با باتری‌های حالت جامد تولید می‌شود. درصورت موفقیت‌ این پروژه، سایر خودروهای جیپ و رم نیز به پیشرانه مشابهی مجهز خواهند شد.

کنارگذاشتن دوج چارجر و چلنجر با پیشرانه‌های هشت‌سیلندر و جایگزینی آن‌ها با خودرو برقی باعث شده طرفداران ماسل کارهای آمریکایی از دوج انتقاد کنند. این شرکت نیز برای راضی‌کردن آن‌ها، اخبار مثبتی از فناوری به کار رفته در اتومبیل جدیدش منتشر می‌کند تا نظر طرفداران را جلب کند. جدیدترین خبر مثبت پیرامون دوج چارجر برقی استفاده از باتری‌های حالت جامد شرکت Factorial در این خودرو است.

باتری‌های حالت جامد Factorial که در چارجر الکتریکی نصب خواهند شد، با نام FEST (فناوری سیستم الکترولیت فاکتوریال) شناخته خواهند شد. این باتری‌های چگالی انرژی ۳۹۰ وات ساعت‌برکیلوگرم را ارائه می‌دهند که به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از باتری‌های لیتیوم یونی موجود در جاده‌هاست. به گفته شرکت فاکتوریال، این باتری‌ها نسبت به باتری‌های مرسوم لیتیوم یون ارزان‌ترند و برد بیش از ۹۶۵ کیلومتر را برای خودروهای برقی استلانتیس فراهم خواهند کرد. این باتری‌ها در کنار پلتفرم STLA Large استلانتیس، پایه‌گذار نسل بعدی خودروهای جیپ و دوج خواهند بود.

مشخصات نسل فعلی دوج چارجر برقی

استلانتیس سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۵ میلیون دلار در فاکتوریال سرمایه‌گذاری کرد. درحال‌حاضر، دوج چارجر دیتونا الکتریکی با قیمت پایه ۵۹,۹۹۵ دلار به فروش می‌رسد. تیپ پایه این خودرو ۴۹۶ اسب‌بخار قدرت و ۵۴۷ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. شتاب صفرتاصد این نسخه ۴.۷ ثانیه است.

تیپ قوی‌تر این خودرو با مدل ۲۰۲۴ چارجر دیتونا اسکت پک نام دارد که ۷۳۱۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. پیشرانه این نسخه ۶۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. شتاب صفرتاصد آن نیز ۳.۳ ثانیه است. دوج ادعا می‌کند با عرضه مدل الکتریکی چارجر، جایگاه این خودرو به‌عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین ماسل کار جهان حفظ خواهد کرد.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها