فیلم لایواکشن Moana قرار بود شامل نسخهای دیپفیک از چهره دواین جانسون باشد که خود او نیز با آن موافقت کرده بود.
نسخه اصلی انیمیشن Moana که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، با استقبال گستردهای روبهرو شد و بهویژه در سالهای پس از اکران سینماییاش در سرویس دیزنیپلاس محبوبیت فراوانی پیدا کرد. پس از انتشار دنبالهای انیمیشنی در پاییز گذشته، دیزنی قصد دارد این مجموعه را با نسخهای لایواکشن ادامه دهد. در این بازسازی، جانسون بار دیگر نقش مائوئی را ایفا خواهد کرد و کاترین لاگاآیا در نقش اصلی ظاهر میشود. کارگردانی این اثر بر عهده توماس کیل است.
گزارش جدیدی از والاستریت ژورنال اطلاعات جدیدی از روند تولید این لایواکشن فاش کرده که نشان میدهد دیزنی در نظر داشت با همکاری شرکت متافیزیک، نسخهای دیپفیک از چهره جانسون تولید کند. این دیپفیک قرار بود روی بازی تانوای رید، پسرعموی جانسون که فیزیکی مشابه او دارد، قرار گیرد.
طبق برنامه، این دیپفیک فقط در تعداد معدودی از نماها به کار گرفته میشد و امکان میداد جانسون بهطور روزانه در محل فیلمبرداری حضور نداشته باشد. با وجود آنکه خود جانسون با این ایده موافق بود و پس از ۱۸ ماه مذاکره و قرارداد میان دیزنی و متافیزیک، این طرح در نهایت به دلیل ملاحظات حقوقی کنار گذاشته شد.
در صنعت سینما، استفاده از نسخههای دیجیتال بازیگران موضوع جدیدی نیست. این کار بهویژه در صحنههای بدلکاری رایج است، جایی که چهره بازیگر بهصورت دیجیتال روی بدن بدلکار قرار میگیرد. اما ورود هوش مصنوعی به این روند، ماجرای موانا را پیچیدهتر کرد.
گزارش والاستریت ژورنال جزئیات بیشتری را ارائه میدهد و نگرانیهای بخش حقوقی دیزنی را عامل اصلی میداند. تردیدهایی درباره نحوه استفادههای آینده از این نسخه دیپفیک و چگونگی محافظت از آن مطرح بود. این نگرانیها همچنین در جریان مذاکرات اعتصاب انجمن بازیگران سینما (SAG-AFTRA) در سال ۲۰۲۳ نیز به میان آمد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این زمینه، نگرانی دیزنی در خصوص مالکیت بود. پرسش در مورد اینکه چه کسی مالک آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی محسوب میشود، همچنان از نظر حقوقی در هالهای از ابهام قرار دارد و دیزنی نسبت به ناتوانی احتمالی در تملک کامل عناصر فیلم لایواکشن Moana احساس ناامنی میکرد.
این چالشها تنها به دیزنی و پروژه Moana محدود نمیشود و کل صنعت سینمای آمریکا با آن مواجه است. پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی در حالی ادامه دارد که هنوز چارچوب حقوقی جامع و مشخصی برای نحوه استفاده از آن در تولیدات سینمایی تدوین نشده است. اخیرا شرکتهای دیزنی و یونیورسال از شرکت Midjourney به دلیل تولیدکننده تصویریاش که ادعا میشود شخصیتها و محتوای دارای کپیرایت را بازتولید کرده، شکایت کردند.
ابهام درباره کاربردهای هوش مصنوعی همچنین در یکی از تصمیمات خلاقانه پروژه آینده دیزنی با عنوان Tron: Ares نیز مؤثر بوده است. بر اساس گزارش والاستریت ژورنال، بحثهایی درباره استفاده از هوش مصنوعی مولد در طراحی یک شخصیت با نام «بیت» مطرح شده بود که میتوانست به عنوان یک عنصر تبلیغاتی جذاب مورد استفاده قرار گیرد. دیزنی اما در جریان اعتصاب SAG-AFTRA این ایده را کنار گذاشت تا از واکنش منفی احتمالی جلوگیری کند.
زمانی که فیلم Moana در سال آینده روانه پرده سینما شود، به نظر میرسد هیچگونه دیپفیکی در نسخه نهایی فیلم حضور نداشته باشد. اگرچه اینبار برنامهریزیها به نتیجه نرسید، اما فناوری هوش مصنوعی با قدرت به روند تولید فیلمها راه یافته و در آینده نقش برجستهتری ایفا خواهد کرد.
با آنکه هنوز مقررات و قوانین صریحی برای استفاده از هوش مصنوعی در سینما تدوین نشده، اما این وضعیت به احتمال زیاد در آینده تغییر خواهد کرد. هنوز مشخص نیست کاربرد این فناوری چه تأثیری بر صنعت فیلمسازی خواهد داشت، اما بدون تردید، تضمین استفاده مسئولانه از آن امری ضروری خواهد بود.